Vertaistuen toteutuminen Nyyti Ry:n chat-ryhmissä
Gröhn, Sanna; Salokannel, Saija (2024)
Gröhn, Sanna
Salokannel, Saija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120633566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120633566
Tiivistelmä
Korkeakouluopiskelu on uusi elämänvaihe, jota odotetaan toiveikkain mielin. Uuteen elämänvaiheeseen sisältyy usein onnistumisia, mutta myös vastoinkäymisiä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä opiskelijoiden mielenterveyttä ja opiskelukykyä edistävän järjestön Nyyti Ry:n kanssa. Nyyti Ry:n chat-ryhmissä korkeakouluopiskelijat jakavat kokemuksia ja puhuvat ajankohtaisista aiheista muiden opiskelijoiden kanssa (Nyyti ry 2024a). Halusimme työllämme tuoda näkyväksi kolmannen sektorin tekemää työtä sosiaali- ja terveysalan kentällä. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa vertaistuen toteutumisesta Nyyti ry:n chat-ryhmissä sekä tukea Nyyti ry:n toimintaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, vertaistuen toteutuminen Nyyti ry:n chat-ryhmissä avoimien palautteiden pohjalta. Opinnäytetyön tutkimuskysymys oli: miten vertaistuki toteutuu Nyyti ry:n chat-ryhmissä avoimien palautteiden pohjalta?
Pohdimme korkeakouluopiskelua elämänvaiheena ja siihen liittyviä odotuksia ja haasteita. Vertaistukea pohdittiin vertaistuen merkityksen ja verkkokeskusteluryhmät tukimuotona kautta. Teoreettinen viitekehys koostui korkeakouluopiskelijoihin, sekä vertaistukeen liittyvästä kirjallisuudesta ja raporteista. Keskeisimpiä teemoja kuvaavia käsitteitä olivat korkeakouluopiskelu elämänvaiheena, vertaistuki ja verkkokeskusteluryhmät tukimuotona.
Opinnäytetyön menetelmä oli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön aineistona oli Nyyti Ry:n keräämät avoimet palautteet chatin osallistujilta. Aineiston analyysi tehtiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteita noudattaen. Palautteita oli yhteensä 65 kappaletta.
Tutkimustulokset osoittivat, että Nyytin chat-ryhmät tarjoavat merkityksellistä vertaistukea korkeakouluopiskelijoille etenkin konkreettisten neuvojen, sosiaalisen koheesion eli yhteenkuuluvuuden tunteen, kokemusten ja ajatusten vaihtamisen, kannustavan ilmapiirin ja hyvän ohjauksen kautta. Tuloksista osoittautui myös kokemus vertaistuen toteutumattomuudesta. Vertaistuen toteutumista rajoittivat tulosten mukaan chatin käyttäjien kielteiset subjektiiviset kokemukset ja haasteet, negatiivinen ilmapiiri keskustelussa, chatin rakenteelliset haasteet ja chatin ohjaamisen riittämättömyys. Lisäksi palautteista nousi esille erilaisia kehittämisideoita, joita käsittelemme omassa kappaleessa.
Korkeakouluopiskelijat saavat merkityksellistä vertaistukea Nyytin chat-ryhmistä ja kysyntää on myös jatkossa. Opiskelijoiden hyvinvointiin ja vertaistuen saatavuuteen on panostettava. Jatkotutkimusidea voisi olla, kuinka parantaa Nyyti ry:n toimintaa voidakseen tarjota tulevaisuudessa laadukkaampaa vertaistukea opiskelijoille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, vertaistuen toteutuminen Nyyti ry:n chat-ryhmissä avoimien palautteiden pohjalta. Opinnäytetyön tutkimuskysymys oli: miten vertaistuki toteutuu Nyyti ry:n chat-ryhmissä avoimien palautteiden pohjalta?
Pohdimme korkeakouluopiskelua elämänvaiheena ja siihen liittyviä odotuksia ja haasteita. Vertaistukea pohdittiin vertaistuen merkityksen ja verkkokeskusteluryhmät tukimuotona kautta. Teoreettinen viitekehys koostui korkeakouluopiskelijoihin, sekä vertaistukeen liittyvästä kirjallisuudesta ja raporteista. Keskeisimpiä teemoja kuvaavia käsitteitä olivat korkeakouluopiskelu elämänvaiheena, vertaistuki ja verkkokeskusteluryhmät tukimuotona.
Opinnäytetyön menetelmä oli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön aineistona oli Nyyti Ry:n keräämät avoimet palautteet chatin osallistujilta. Aineiston analyysi tehtiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteita noudattaen. Palautteita oli yhteensä 65 kappaletta.
Tutkimustulokset osoittivat, että Nyytin chat-ryhmät tarjoavat merkityksellistä vertaistukea korkeakouluopiskelijoille etenkin konkreettisten neuvojen, sosiaalisen koheesion eli yhteenkuuluvuuden tunteen, kokemusten ja ajatusten vaihtamisen, kannustavan ilmapiirin ja hyvän ohjauksen kautta. Tuloksista osoittautui myös kokemus vertaistuen toteutumattomuudesta. Vertaistuen toteutumista rajoittivat tulosten mukaan chatin käyttäjien kielteiset subjektiiviset kokemukset ja haasteet, negatiivinen ilmapiiri keskustelussa, chatin rakenteelliset haasteet ja chatin ohjaamisen riittämättömyys. Lisäksi palautteista nousi esille erilaisia kehittämisideoita, joita käsittelemme omassa kappaleessa.
Korkeakouluopiskelijat saavat merkityksellistä vertaistukea Nyytin chat-ryhmistä ja kysyntää on myös jatkossa. Opiskelijoiden hyvinvointiin ja vertaistuen saatavuuteen on panostettava. Jatkotutkimusidea voisi olla, kuinka parantaa Nyyti ry:n toimintaa voidakseen tarjota tulevaisuudessa laadukkaampaa vertaistukea opiskelijoille.