Historiallisesti korrektin viikinkinais-hahmon suunnittelu ja toteutus
Kuosa, Tiia-Maria (2024)
Kuosa, Tiia-Maria
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933776
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa historiallisesti korrekti viikinkihahmo videopeliin. Historiallisia pelejä ei markkinoilla niin paljoa ole ja useissa peleissä löytyvät viikinkihahmot tai -maailma ovat fantasiaan nojautuvia. Tarkoituksena oli kokeilla, voiko pelkän historian pohjalta ilman fantasiaa suunnitella hahmoa. Työ tehtiin tekijän oman ammatillisen kasvun, historian kiinnostuksen ja portfolion kasvattamisen vuoksi ilman toimeksiantajaa.
Työ aloitettiin käymällä läpi viikinkien historiaa ja heihin liittyvän kulttuurin osia. Ensimmäisessä teoriaosuudessa käytiin läpi muun muassa keitä he olivat, miten he pukeutuivat ja mitä heistä jäi jäljelle. Viikinkien historia oli opinnäytetyön pääpaino, joten teoriaa varsinaisesta hahmosuunnittelusta ja sen vaiheista käytiin läpi enemmän toiminnallisessa osuudessa.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa hahmoa työstettiin tutkittujen historiallisten faktojen pohjalta ensimmäisistä silueteista valmiiseen konseptiin. Hahmoon yritettiin lisätä mahdollisimman paljon, mutta kuitenkin kohtuudella viikinkiaikaan viittaavia elementtejä. Hahmoa luodessa myös huomattiin, etteivät ylenpalttiset siluetit erilaisine asentoineen sovi yhteen realistisen hahmon suunnittelun kanssa ja että pelkistetyt videopelihahmot voivat löytää tiensä pelaajien sydämiin. Tällöin hahmon luonnostelu tapahtuu hieman eri tavalla kuin on totuttu.
Lopputulos on valmis viikinkinais-hahmon konsepti, jota voidaan viedä tulevaisuudessa vielä eteenpäin. Johtopäätöksenä tultiin myös tulokseen, että laaja taustatyö auttaa hahmon suunnittelussa varsinkin, kun hahmo rinnastetaan suoraan historialliseen aikakauteen. Hahmon ei tarvitse olla jo tunnettu historiallinen henkilö ollakseen hyvä sekä mielenkiintoinen. Historiallisia pelejä voisi myös tulla enemmän pelimarkkinoille, sillä tarpeellisen työn ja selvittelyn kun tekee, voidaan luoda mielenkiintoisiakin pelejä ja hahmoja sen mukana.
Työ aloitettiin käymällä läpi viikinkien historiaa ja heihin liittyvän kulttuurin osia. Ensimmäisessä teoriaosuudessa käytiin läpi muun muassa keitä he olivat, miten he pukeutuivat ja mitä heistä jäi jäljelle. Viikinkien historia oli opinnäytetyön pääpaino, joten teoriaa varsinaisesta hahmosuunnittelusta ja sen vaiheista käytiin läpi enemmän toiminnallisessa osuudessa.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa hahmoa työstettiin tutkittujen historiallisten faktojen pohjalta ensimmäisistä silueteista valmiiseen konseptiin. Hahmoon yritettiin lisätä mahdollisimman paljon, mutta kuitenkin kohtuudella viikinkiaikaan viittaavia elementtejä. Hahmoa luodessa myös huomattiin, etteivät ylenpalttiset siluetit erilaisine asentoineen sovi yhteen realistisen hahmon suunnittelun kanssa ja että pelkistetyt videopelihahmot voivat löytää tiensä pelaajien sydämiin. Tällöin hahmon luonnostelu tapahtuu hieman eri tavalla kuin on totuttu.
Lopputulos on valmis viikinkinais-hahmon konsepti, jota voidaan viedä tulevaisuudessa vielä eteenpäin. Johtopäätöksenä tultiin myös tulokseen, että laaja taustatyö auttaa hahmon suunnittelussa varsinkin, kun hahmo rinnastetaan suoraan historialliseen aikakauteen. Hahmon ei tarvitse olla jo tunnettu historiallinen henkilö ollakseen hyvä sekä mielenkiintoinen. Historiallisia pelejä voisi myös tulla enemmän pelimarkkinoille, sillä tarpeellisen työn ja selvittelyn kun tekee, voidaan luoda mielenkiintoisiakin pelejä ja hahmoja sen mukana.
