Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sotkamon lukion 1. ja 2. vuosikurssilaisten omaehtoisen liikkumisen muodot ja syyt

Lukkari, Heloisa (2024)

 
Avaa tiedosto
Lukkari_Heloisa.pdf (997.1Kt)
Lataukset: 


Lukkari, Heloisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933782
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toteuttaminen lähti tarpeesta saada ajankohtaista tietoa Sotkamon lukiolaisten omaehtoisesta liikkumisesta sekä koulupäivän aikaisesta aktiivisuudesta. Lisäksi työn toimeksiantajana toimiva Kainuun Liikunta ry ehdotti Sotkamon lukiota kohderyhmäksi, jotta hekin voisivat hyödyntää työn tuloksia yhteistyössään lukion kanssa.

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Sotkamon lukion 1. ja 2. vuosikurssilaisten omaehtoisen liikkumisen muotoja sekä syitä. Tarkoituksena oli myös tutkia lukiolaisten koulupäivänaikaista aktiivisuutta ja selvittää, mitkä asiat lisäävät paikallaanoloa ja mitkä vähentävät sitä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa nuorten liikkumismotivaatiosta sekä etsiä ratkaisuja omaehtoisen liikkumisen lisäämiseksi ja liikkumismotivaation edistämiseksi. Tavoitteena oli myös tuottaa toimeksiantajalle lisää kohderyhmästä tietoa, jota toimeksiantaja voisi hyödyntää omassa toiminnassaan.

Työ toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, johon lukiolaiset (n=68) vastasivat opettajien johdolla koulupäivän ohessa. Aineisto kerättiin sähköisesti ja anonyymisti käyttämällä Webropol-ohjelmistoa. Teoriaosuus koostettiin aiemmista tutkimuksista omaehtoista liikkumista ja yleisesti lukioikäisten liikkumista koskien. Lähdeaineistoksi on etsitty myös lukioikäisiä koskevia liikkumisen suosituksia ja liikkumismotivaatiota käsitteleviä tutkimuksia.

Tutkimustulosten mukaan lukiolaisten yleisimpiä omaehtoisen liikkumisen muotoja ovat kävely, pyöräily sekä kuntosaliharjoittelu ja yleisimpiä liikkumispaikkoja ovat kevyenliikenteenväylät, metsä ja kuntosali. Omaehtoiseen liikkumiseen johtavia yleisimpiä syitä ovat oman fyysisen kunnon ja taitojen kehittäminen, liikkumisen tuoma hyvä olo sekä ajanvietto kavereiden kanssa. Liikkumattomuuteen johtavia syitä ovat ajan ja motivaation puute sekä terveyden tilan tuomat esteet liikkumiselle.

Toimeksiantaja saa tutkimuksen tulosten avulla ajankohtaista tietoa tekijöistä, jotka vaikuttavat Sotkamon lukiolaisten omaehtoiseen liikkumiseen. Saatua tietoa voidaan hyödyntää työskentelyssä nuorten parissa ja pyrkimyksissä vaikuttaa nuorten liikkumismotivaatioon ja arjen aktiivisuuteen. Jatkotutkimuksissa voisi tarkastella tarkemmin nuorten omia ajatuksia ja motiiveja koskien omaehtoista liikkumista. Tutkimuksen avulla voitaisiin saada selville omaehtoisen liikkumisen syvempiä merkityksiä nuorten elämässä. Lisäksi voitaisiin selvittää, että kuinka moni nuori näkee liikkumisen tärkeänä osana omaa elämäänsä. Näiden tietojen avulla nuorten näkemyksiä ymmärrettäisiin paremmin ja siten liikkumaan kannustaminen voisi helpottua.
 
The implementation of this thesis originated from the need to find out current information on the self-organised physical activity levels of high school students in Sotkamo. Additionally, Kainuun Liikunta ry, the client of this thesis, proposed Sotkamo High School as the target group to enable them to use the findings in their collaboration with the school.
The purpose of this thesis was to examine the forms and reasons behind self-organised physical activity among first- and second-year students at Sotkamo High School. Another aim was to investigate the students’ activity during the school day and identify factors that increase or decrease physical activity. The objective was to provide current information on the students’ motivation for physical activity and to identify solutions for increasing self-organised physical activity and enhancing motivation. Furthermore, the thesis aimed to provide the client with new information about the target group for use in future.
The study was conducted as a quantitative survey completed by the students (n=68) during the school day under the supervision of teachers. The data was collected anonymously by digital survey using the Webropol software. The theoretical framework was compiled from previous studies on self-organised physical activity and general physical activity patterns of high school students. Additional source material included physical activity recommendations and previous studies about physical activity and motivation specifically for this particular age group.
The results indicate that the most common forms of self-organised physical activity among high school students include walking, cycling and gym training. The most popular activity locations are pedestrian pathways, forests and gyms. The primary reasons for engaging in physical activity are improving physical fitness and skills, the well-being it provides and spending time with friends. The factors that decrease activity include a lack of time and motivation as well as health-related obstacles.
Through this study’s results the client of this thesis gains current knowledge about self-organised physical activity among students in Sotkamo High School. This information can be utilized in working with young people and in efforts to influence their daily motivation for physical activity. Future research could explore young people’s personal thoughts and motivations regarding self-organised physical activity more deeply. Such studies could provide a deeper understanding of the role of self-organised activity in their lives. With these insights it would be possible to understand young people’s perspectives better making it easier to encourage them to be more active.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste