Tapahtuman markkinointi sosiaalisessa mediassa : case: Tuubakimalainen -yhtyeen juhlakonserttien markkinointi Lahden Lasten Talvikarnevaaleilla 2015
Majamaa, Elisa (2015)
Majamaa, Elisa
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502142217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502142217
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata sosiaalisen median merkitystä tapahtuman markkinoinnissa, esimerkkinä on käytetty toimeksiantajayrityksen juhlakonserttien markkinointia suuren yleisökarnevaalin yhteydessä. Tutkimuksen tavoitteena on valmistaa toimiva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma yritykselle.
Opinnäytetyö suoritettiin kvalitatiivisia menettelytapoja käyttäen keräämällä ensin teoria-aineisto, jonka pohjalta toiminnallinen osuus rakennettiin. Teoriaosuudessa käsitellään opinnäytetyön kannalta keskeiset termit, esitellään sosiaalisen median tarjoamia vaihtoehtoja markkinoijalle sekä käydään läpi kuinka markkinointisuunnitelma luodaan ja mikä on sen merkitys tapahtuman markkinoinnin kannalta.
Toiminnallisessa osuudessa esitellään toimeksiantajalle tehty sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Tärkeimpänä osana markkinointisuunnitelmaa on alkukartoitus, jossa selvitetään nykytilannetta, sekä suunnitelman jatkuva kehittäminen, joka puolestaan takaa yrityksen kilpailukyvyn.
Opinnäytetyössä selviää sosiaalisen median olevan merkittävä osa tapahtuman markkinointia ja huolellisesti valmistetulla markkinointisuunnitelmalla on mahdollista saavuttaa merkittäviä myyntivoittoja, jos suunnitelmaa jatkuvasti kehitetään nopeasti muuttuvaa yhteiskuntaa vastaavaksi. Jatkuvalla markkinoinnilla pyritään saavuttamaan kanta-asiakkuuksia, jotka ovat yrityksen kannalta tuottoisia.
Opinnäytetyö suoritettiin kvalitatiivisia menettelytapoja käyttäen keräämällä ensin teoria-aineisto, jonka pohjalta toiminnallinen osuus rakennettiin. Teoriaosuudessa käsitellään opinnäytetyön kannalta keskeiset termit, esitellään sosiaalisen median tarjoamia vaihtoehtoja markkinoijalle sekä käydään läpi kuinka markkinointisuunnitelma luodaan ja mikä on sen merkitys tapahtuman markkinoinnin kannalta.
Toiminnallisessa osuudessa esitellään toimeksiantajalle tehty sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Tärkeimpänä osana markkinointisuunnitelmaa on alkukartoitus, jossa selvitetään nykytilannetta, sekä suunnitelman jatkuva kehittäminen, joka puolestaan takaa yrityksen kilpailukyvyn.
Opinnäytetyössä selviää sosiaalisen median olevan merkittävä osa tapahtuman markkinointia ja huolellisesti valmistetulla markkinointisuunnitelmalla on mahdollista saavuttaa merkittäviä myyntivoittoja, jos suunnitelmaa jatkuvasti kehitetään nopeasti muuttuvaa yhteiskuntaa vastaavaksi. Jatkuvalla markkinoinnilla pyritään saavuttamaan kanta-asiakkuuksia, jotka ovat yrityksen kannalta tuottoisia.