Teknologia ja kirjaaminen kotihoidossa: Digivastaavien kokemuksia teknologiaan liittyvästä kirjaamisesta
Liimatainen, Susanna (2024)
Liimatainen, Susanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120633525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120633525
Tiivistelmä
Väestörakenteen muutoksesta johtuvat haasteet niin kansallisesti, kuin kansainvälisesti ovat luoneet sosiaali- ja terveysalalle paineita tuottaa laadukkaita palveluita yhä vähemmillä resursseilla. Väestö ikääntyy ja sosiaali- ja terveyspalveluita tarvitaan yhä suuremmalle joukolle, kun taas työikäinen väestö samaan aikaan pienenee. Valtioiden taloudellinen kantokyky on vaarassa heiketä. Monissa sosiaali- ja terveydenhuollon strategioissa esitetään keinoksi vastata näihin haasteisiin lisäämällä laadukkaita ja eettisesti kestäviä digitaalisia palveluita, teknologisia laitteita ja ohjelmistoja. Teknologia onkin vakiintunut sosiaali- ja terveysalalla hoitamaan monia tehtäviä, joilla voidaan keventää ammattihenkilöstön työtaakkaa. Teknologian kehittyminen on kuitenkin nopeaa ja uusia laitteita ja ohjelmistoja tuotetaan nopeasti, jotka taas tuovat sosiaali- ja terveysalan henkilöstölle vaatimuksen uusien toimintatapojen omaksumista. Kirjaaminen on keskeinen osa hoitotyötä ja sillä varmistetaan laadukkaan ja ajantasaisen tiedon siirtyminen asiakkaan liittyvästä hoivasta. Tutkimuksessa kirjaamista tarkastellaan teknologisesta näkökulmasta, eli millaisia vaatimuksia teknologia asettaa kirjaamiselle, kuten esimerkiksi millaisia teknologisia laitteita kotihoidossa käytetään, millaista tietoa ne tuottavat ja mitä niistä kirjataan asiakaspapereihin. Kirjaamisen kohteena voi olla esimerkiksi teknologinen laite ja siihen liittyvät toimenpiteet, kuten huolto ja korjaus. Se voi olla myös teknologisen laitteen tuottamaa dataa, jota käytetään asiakkaan tai potilaan hoidon järjestämisen, suunnittelun, toteuttamisen, seurannan ja valvonnan toteutukseen, kuten esimerkiksi etämittauslaitteiden tuottamaa toimintakykytietoa asiakkaasta. Tai se voi olla tarvetta kirjata tietoa mitä teknologia ratkaisuja ja -palveluja henkilöllä jo on käytössä ja mitä lisätarpeita hänellä voisi olla, sekä tietoja henkilölle soveltuvista teknologioista ja teknologiatuen tarpeesta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen tarkoitus oli kuvata kotihoidossa käytettävien asiakkaan turvallista arkea ja hoitoa tukevien teknologisten ratkaisujen kirjaamisen nykytilanne ja tavoitteena tuottaa tietoa kotihoidossa käytettävien teknologisten ratkaisujen kirjaamisen kehittämiseen. Teemahaastattelun kysymysten kautta saatiin tietoa tutkimukseen osallistuneiden subjektiivisista kokemuksista teknologiaan liittyvästä kirjaamisesta.
Tutkimuksen avulla saatiin tietoa siitä, millaisia näkemyksiä Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointiyhtymän Kotihoidon ja Kotikuntoutuksen Digivastaavilla oli teknologiaan liittyvästä kirjaamisesta.
Tutkimustulokset osoittivat, että teknologiaan liittyvä kirjaaminen näyttäytyi haastateltaville sähköisen kirjaamisen sujuvuutena ja hyvän hoidon toteutumisen mahdollistajana. Kotihoidossa teknologiset laitteet olivat pääasiassa lääkehoitoon ja turvallisuuteen liittyviä. Kirjaaminen tapahtui asiakaspapereissa lääkehoidon ja turvallisuuden otsikoiden alle.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että teknologiasta itsestään dokumentointi näyttäytyi vähemmän tuttuna käsitteenä ja esille ei tullut oliko sille laadittu yhteistä ohjeistusta mitä teknologiasta kirjataan ja mihin kirjataan, vaan kirjaaminen perustui työntekijän omaan arvioon ja kokemukseen tarvittavasta tiedosta. Digivastaavat kokivat, että resursseja ja koulutusta tarvittaisiin lisää.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen tarkoitus oli kuvata kotihoidossa käytettävien asiakkaan turvallista arkea ja hoitoa tukevien teknologisten ratkaisujen kirjaamisen nykytilanne ja tavoitteena tuottaa tietoa kotihoidossa käytettävien teknologisten ratkaisujen kirjaamisen kehittämiseen. Teemahaastattelun kysymysten kautta saatiin tietoa tutkimukseen osallistuneiden subjektiivisista kokemuksista teknologiaan liittyvästä kirjaamisesta.
Tutkimuksen avulla saatiin tietoa siitä, millaisia näkemyksiä Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointiyhtymän Kotihoidon ja Kotikuntoutuksen Digivastaavilla oli teknologiaan liittyvästä kirjaamisesta.
Tutkimustulokset osoittivat, että teknologiaan liittyvä kirjaaminen näyttäytyi haastateltaville sähköisen kirjaamisen sujuvuutena ja hyvän hoidon toteutumisen mahdollistajana. Kotihoidossa teknologiset laitteet olivat pääasiassa lääkehoitoon ja turvallisuuteen liittyviä. Kirjaaminen tapahtui asiakaspapereissa lääkehoidon ja turvallisuuden otsikoiden alle.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että teknologiasta itsestään dokumentointi näyttäytyi vähemmän tuttuna käsitteenä ja esille ei tullut oliko sille laadittu yhteistä ohjeistusta mitä teknologiasta kirjataan ja mihin kirjataan, vaan kirjaaminen perustui työntekijän omaan arvioon ja kokemukseen tarvittavasta tiedosta. Digivastaavat kokivat, että resursseja ja koulutusta tarvittaisiin lisää.