Toisen asteen henkilökunnan turvallisuusosaaminen traumainformoidun työotteen näkökulmasta
Seppä, Juuso (2024)
Seppä, Juuso
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933768
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoitus selvittää, minkälaista turvallisuusosaaminen on toisen asteen koulujen henkilökunnalla oppilaitosympäristössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada yhteistyökumppanina toimineelle ”Ankkuritoiminnasta apua ja tukea II asteelle – nuorten turvalliset polut” -hankkeelle lisätietoa siitä, millä turvallisuuden eri osa-alueilla toisen asteen henkilökunnan turvallisuusosaamista olisi vielä tarvetta kehittää.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkastellaan traumainformoitua työotetta, ja sen vaikutuksia turvallisuuden edistämiseen. Aiheeseen liittyvät fyysisen turvallisuuden lisäksi muun muassa sosiaalinen ja psykologinen turvallisuus. Traumainformoitu työote nähdään orientaationa tai suuntautumisena, missä tunnistetaan asiakkaan turvallisuuden ja hyvinvoinnin tunnetta heikentävät elämänkokemukset sekä niiden laaja-alaiset ja pitkäaikaiset vaikutukset.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä opetus- ja ohjaustehtävissä toimivalta henkilöstöltä Tampereen kaupungin lukioilta ja Tampereen seudun ammattiopiston (Tredu) toimipisteiltä. Kysely sisälsi sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen osuuden. Molempien osuuksien avulla pyrittiin selvittämään toisen asteen henkilöstön kokemuksia, minkälaista turvallisuusosaaminen opetus- ja ohjaustehtävissä työskentelevällä henkilöstöllä on. Lisäksi kvantitatiivisella osuudella selvitettiin ristiintaulukointia hyödyntämällä, onko jollain tekijöillä, kuten ikä tai sukupuoli, merkitystä traumainformoidulla työotteella määriteltyyn turvallisuusosaamiseen.
Tuloksissa näkyi, että toisella asteella työskentelevällä henkilöstöllä on traumainformoidun työotteen mukaista ajatusmaailmaa liittyen traumatietoisuuteen, turvallisuuteen, sosiaaliseen tasa-arvoon ja ihmislähtöisyyteen. Turvallisuusosaamiseen vaikuttavia tekijöitä olivat työkokemus, koulutus, sukupuoli tai ikä. Kohderyhmä tiedosti kehittämiskohteita, millä traumatietoisuutta pystyttäisiin edistämään. Yhteistyökumppanina toiminut hanke tulee hyödyntämään opinnäytetyön tuloksia hankkeen tavoitteiden saavuttamisessa.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkastellaan traumainformoitua työotetta, ja sen vaikutuksia turvallisuuden edistämiseen. Aiheeseen liittyvät fyysisen turvallisuuden lisäksi muun muassa sosiaalinen ja psykologinen turvallisuus. Traumainformoitu työote nähdään orientaationa tai suuntautumisena, missä tunnistetaan asiakkaan turvallisuuden ja hyvinvoinnin tunnetta heikentävät elämänkokemukset sekä niiden laaja-alaiset ja pitkäaikaiset vaikutukset.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä opetus- ja ohjaustehtävissä toimivalta henkilöstöltä Tampereen kaupungin lukioilta ja Tampereen seudun ammattiopiston (Tredu) toimipisteiltä. Kysely sisälsi sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen osuuden. Molempien osuuksien avulla pyrittiin selvittämään toisen asteen henkilöstön kokemuksia, minkälaista turvallisuusosaaminen opetus- ja ohjaustehtävissä työskentelevällä henkilöstöllä on. Lisäksi kvantitatiivisella osuudella selvitettiin ristiintaulukointia hyödyntämällä, onko jollain tekijöillä, kuten ikä tai sukupuoli, merkitystä traumainformoidulla työotteella määriteltyyn turvallisuusosaamiseen.
Tuloksissa näkyi, että toisella asteella työskentelevällä henkilöstöllä on traumainformoidun työotteen mukaista ajatusmaailmaa liittyen traumatietoisuuteen, turvallisuuteen, sosiaaliseen tasa-arvoon ja ihmislähtöisyyteen. Turvallisuusosaamiseen vaikuttavia tekijöitä olivat työkokemus, koulutus, sukupuoli tai ikä. Kohderyhmä tiedosti kehittämiskohteita, millä traumatietoisuutta pystyttäisiin edistämään. Yhteistyökumppanina toiminut hanke tulee hyödyntämään opinnäytetyön tuloksia hankkeen tavoitteiden saavuttamisessa.
