Kestävän kaupunkiympäristön katupinnat : yleisimmät laatupoikkeamat ja niiden vähentäminen
Lehtinen, Antti-Juhani (2024)
Lehtinen, Antti-Juhani
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933771
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, millaisia poikkeamia Helsingin kaupungin rakennetussa katuympäristössä on, miten ehkäistä, kuinka tunnistaa sekä nimetä sellaisia tekijöitä, joilla päästään elinkaareltaan pidempi-ikäiseen ja laadukkaampaan lopputulokseen. Lähtökohtana oli tarve selvittää, miksi katupinnoissa ilmenee toistuvia laadullisia ongelmia sekä mitä ratkaisuja niiden ehkäisemiseen voidaan löytää.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelumenetelmää, jossa strukturoidun lomakekyselyn tietojen saamisen jälkeen tehtiin avoimet haastattelut syventämään lomakkeen numeraalisia tietoja ja ilmiöitä. Lisäksi jokaiselta haastatellulta pyydettiin kolmea kehitysideaa. Haastateltavaksi pyydettiin Helsingin kaupunkiympäristön eri osastojen ja STARA:n edustajia ja haastatteluita tehtiin 20 kappaletta. Tutkimuksessa teoriapohjana käytetty ammattikirjallisuus koostui rakennusalan laatua ja laatuvaatimuksia koskevista kirjoista ja verkossa olevista yleisistä laatuvaatimuskokoelmista kuten InfraRYL 2024. Myös erilaiset sähköiset verkkotiedostot sekä eri laitosten verkkosivut toimivat lähteinä ja viitemateriaalina.
Kaikkiaan poikkeamahavaintoja on kirjattuna 469 kappaletta kymmenessä eri rakennusosassa. Haastatteluissa saatujen kehitysideoiden määrä on 57 kappaletta. Keskeisinä tuloksina ovat kehitysideat ja eniten havaintoja keränneiden poikkeamien tunnistaminen, kuten liian suuret saumaleveydet ja kunnossapidon vaikutukset erilaisille katukivipinnoille. Kehitysideoiden ja havaintojen pohjalta ongelmien syntyminen voidaan minimoida ennakolta koko Helsingin kaupungin Kaupunkiympäristön toimialan tilaajaorganisaation oman toiminnan muuttamisella, jolloin syntyy säästöä niin korjaamiseen käytettyjen resurssien kuin töiden aiheuttamien ilmastovaikutuksien osalta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelumenetelmää, jossa strukturoidun lomakekyselyn tietojen saamisen jälkeen tehtiin avoimet haastattelut syventämään lomakkeen numeraalisia tietoja ja ilmiöitä. Lisäksi jokaiselta haastatellulta pyydettiin kolmea kehitysideaa. Haastateltavaksi pyydettiin Helsingin kaupunkiympäristön eri osastojen ja STARA:n edustajia ja haastatteluita tehtiin 20 kappaletta. Tutkimuksessa teoriapohjana käytetty ammattikirjallisuus koostui rakennusalan laatua ja laatuvaatimuksia koskevista kirjoista ja verkossa olevista yleisistä laatuvaatimuskokoelmista kuten InfraRYL 2024. Myös erilaiset sähköiset verkkotiedostot sekä eri laitosten verkkosivut toimivat lähteinä ja viitemateriaalina.
Kaikkiaan poikkeamahavaintoja on kirjattuna 469 kappaletta kymmenessä eri rakennusosassa. Haastatteluissa saatujen kehitysideoiden määrä on 57 kappaletta. Keskeisinä tuloksina ovat kehitysideat ja eniten havaintoja keränneiden poikkeamien tunnistaminen, kuten liian suuret saumaleveydet ja kunnossapidon vaikutukset erilaisille katukivipinnoille. Kehitysideoiden ja havaintojen pohjalta ongelmien syntyminen voidaan minimoida ennakolta koko Helsingin kaupungin Kaupunkiympäristön toimialan tilaajaorganisaation oman toiminnan muuttamisella, jolloin syntyy säästöä niin korjaamiseen käytettyjen resurssien kuin töiden aiheuttamien ilmastovaikutuksien osalta.