Palvelumuotoilu, asiakasosallisuus ja digitalisaatio mukana sosiaalipalvelujen kehittämisessä.
Kettunen, Jaana (2024)
Kettunen, Jaana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933916
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten sosiaalipalveluja on kehitetty palvelumuotoilu kehittämismenetelmän avulla sekä miten asiakasosallisuus ja digitalisaatio on huomioitu sosiaalipalvelujen kehittämisessä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksena, ja sen metodina käytettiin kuvailevaa narratiivista kirjallisuuskatsausta. Tutkimusaineistot analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimus tulosten mukaan sosiaalipalvelua tarvitsevan asiakkaan asiakasohjausta terveyspalveluista sosiaalipalveluihin voidaan tehostaa ja parantaa palvelumuotoilu kehittämismenetelmän avulla. Tähän asiakasohjauksen kehittämistyöhön on otettava mukaan asiakkaat kokemusasiantuntijoina sekä sosiaali- ja terveyspalvelun työntekijät kaikista ammattiryhmistä. Rakenteellisella sosiaalityöllä on tärkeä rooli hyvinvointialueiden sosiaalipalvelujen tiedon tuottamisessa, vaikuttamis- ja muutostyössä. Sosiaalipalvelun asiakkaita tulee ohjata, tukea ja kannustaa käyttämään digitaalisia palveluita. Sosiaalipalvelun työntekijöiden velvollisuutena on kiinnittää huomiota digitalisaatiosta syrjään jääviin ja muuten haavoittuvassa asemassa oleviin asiakkaisin, etteivät he tipu palveluverkon ulkopuolelle.
Opinnäytetyöhön koottua tietoa voivat hyödyntää henkilöt tai organisaatiot, jotka tarvitsevat tietoa sosiaalipalvelujen asiakastyön kehittämisestä palvelumuotoilun avulla sekä siihen kiinteästi liittyviä asiakasosallisuus ja digitalisaatio tietoja.
Tutkimus tulosten mukaan sosiaalipalvelua tarvitsevan asiakkaan asiakasohjausta terveyspalveluista sosiaalipalveluihin voidaan tehostaa ja parantaa palvelumuotoilu kehittämismenetelmän avulla. Tähän asiakasohjauksen kehittämistyöhön on otettava mukaan asiakkaat kokemusasiantuntijoina sekä sosiaali- ja terveyspalvelun työntekijät kaikista ammattiryhmistä. Rakenteellisella sosiaalityöllä on tärkeä rooli hyvinvointialueiden sosiaalipalvelujen tiedon tuottamisessa, vaikuttamis- ja muutostyössä. Sosiaalipalvelun asiakkaita tulee ohjata, tukea ja kannustaa käyttämään digitaalisia palveluita. Sosiaalipalvelun työntekijöiden velvollisuutena on kiinnittää huomiota digitalisaatiosta syrjään jääviin ja muuten haavoittuvassa asemassa oleviin asiakkaisin, etteivät he tipu palveluverkon ulkopuolelle.
Opinnäytetyöhön koottua tietoa voivat hyödyntää henkilöt tai organisaatiot, jotka tarvitsevat tietoa sosiaalipalvelujen asiakastyön kehittämisestä palvelumuotoilun avulla sekä siihen kiinteästi liittyviä asiakasosallisuus ja digitalisaatio tietoja.