Hankintaosaaminen sosiaali- ja terveysalalla : integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Kauppinen, Matti (2024)
Kauppinen, Matti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933886
Tiivistelmä
Julkiset hankinnat ovat julkisen sektorin merkittävin kuluerä. Ongelmana julkisissa hankinnoissa on kilpailun puute ja julkisen sektorin tulisi esiintyä houkuttelevana kumppanina tarjoajille. Hankinta-ammattilaisten osaaminen mahdollistaa muun muassa innovatiiviset ja kestävät hankinnat, joiden avulla voidaan parantaa julkisen sektorin taloudellista tilannetta.
Tutkimuksessa tutkittiin integratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla, millaista hankinta-osaaminen on sosiaali- ja terveysalalla ja kuinka sitä voidaan tukea ja edistää johtamisella. Keskeisimmät hankinta-ammattilaisten osaamisalueet tutkimuksen mukaan olivat dynaaminen-, innovaatio-, lainsäädäntö-, ympäristö-, eettinen-, kestävyys-, lainsäädäntö-, kommunikaatio-, riskienhallinta-, tekninen ja yhteistyöosaaminen. Näiden osaamisen osa-alueiden johtamisessa keskeisiä johtamisen menetelmiä tutkimuksen mukaan olivat strateginen johtaminen, osaamisen johtaminen ja tiedolla johtaminen.
Julkisissa hankinnoissa, erityisesti sosiaali- ja terveysalalla, osaamisvaatimukset on otettava huomioon. Osaaminen on tärkeää kilpailun aikaansaamiseksi. Monipuolinen ja kattava hankintaosaaminen auttaa ottamaan sidosryhmien ja loppukäyttäjien tarpeet huomioon ja mahdollistaa hankintaprosessin onnistumisen. Vaikuttavuuden arviointi ja tiedolla johtaminen liittyvät vahvasti toisiinsa ja näiden avulla voidaan arvioida niin yksittäisen hankinta-alan ammattilaisen kuin koko organisaation osaamista ja hankintojen onnistumista. Public procurement is the most important item of expenditure in the public sector. The problem with public procurement is the lack of competition and the public sector should present itself as an attractive partner for bidders. The competencies of procurement professionals enable, among other things, innovative and sustainable procurement that can improve the financial situation of the public sector.
The study used an integrative literature review to explore the nature of procurement competences in the social and health sector and how they can be supported and promoted through management. The key competences for procurement professionals identified in the study were dynamic, innovation, legislative, environmental, ethical, sustainability, legislative, communication, risk management, technical and collaborative competences. In managing these competences, the key management methods identified in the study were strategic management, knowledge management and competence management.
In public procurement, especially in the social and health care, competence requirements need to be considered. Competence is important for achieving competition. Diverse and comprehensive procurement knowledge helps to consider the needs of stakeholders and end-users and enables the procurement process to be successful. Effectiveness assessment and knowledge management are strongly linked and can be used to assess the competence and procurement success of both the individual procurement professional and the organization.
Tutkimuksessa tutkittiin integratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla, millaista hankinta-osaaminen on sosiaali- ja terveysalalla ja kuinka sitä voidaan tukea ja edistää johtamisella. Keskeisimmät hankinta-ammattilaisten osaamisalueet tutkimuksen mukaan olivat dynaaminen-, innovaatio-, lainsäädäntö-, ympäristö-, eettinen-, kestävyys-, lainsäädäntö-, kommunikaatio-, riskienhallinta-, tekninen ja yhteistyöosaaminen. Näiden osaamisen osa-alueiden johtamisessa keskeisiä johtamisen menetelmiä tutkimuksen mukaan olivat strateginen johtaminen, osaamisen johtaminen ja tiedolla johtaminen.
Julkisissa hankinnoissa, erityisesti sosiaali- ja terveysalalla, osaamisvaatimukset on otettava huomioon. Osaaminen on tärkeää kilpailun aikaansaamiseksi. Monipuolinen ja kattava hankintaosaaminen auttaa ottamaan sidosryhmien ja loppukäyttäjien tarpeet huomioon ja mahdollistaa hankintaprosessin onnistumisen. Vaikuttavuuden arviointi ja tiedolla johtaminen liittyvät vahvasti toisiinsa ja näiden avulla voidaan arvioida niin yksittäisen hankinta-alan ammattilaisen kuin koko organisaation osaamista ja hankintojen onnistumista.
The study used an integrative literature review to explore the nature of procurement competences in the social and health sector and how they can be supported and promoted through management. The key competences for procurement professionals identified in the study were dynamic, innovation, legislative, environmental, ethical, sustainability, legislative, communication, risk management, technical and collaborative competences. In managing these competences, the key management methods identified in the study were strategic management, knowledge management and competence management.
In public procurement, especially in the social and health care, competence requirements need to be considered. Competence is important for achieving competition. Diverse and comprehensive procurement knowledge helps to consider the needs of stakeholders and end-users and enables the procurement process to be successful. Effectiveness assessment and knowledge management are strongly linked and can be used to assess the competence and procurement success of both the individual procurement professional and the organization.