Vaikuttajamarkkinointi lentoyhtiöiden näkyvyyden kasvattajana TikTokissa
Hautala, Jenna (2024)
Hautala, Jenna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120934125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120934125
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia lentoyhtiöiden vaikuttajamarkkinointia TikTokissa. Tavoitteena on selvittää, miten lentoyhtiöt hyödyntävät vaikuttajamarkkinointia ja erityisesti omaa henkilöstöä näkyvyyden kasvattajana TikTokissa. Tutkimuksen teoriaosuus on jaettu kahdeksi osioksi. Ensimmäinen osio käsittelee TikTokia ja toisessa osiossa käsitellään vaikuttajamarkkinointia.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmä oli benchmark-vertailuanalyysi. Tutkimuksessa tutkittiin kolmen eri lentoyhtiöiden TikTok-käyttäytymistä – Finnairin, Alaska Airlinesin ja British Airwaysin. Tutkimuksen tiedot kerättiin vain orgaanisista TikTok-videoista, jotka olivat julkaistu lentoyhtiöiden TikTok-alustoilla aikavälillä 21.05.2024– 21.11.2024.
Tutkimustuloksista ilmeni, että lentoyhtiöt eivät juurikaan käyttäneet vaikuttajamarkkinointia omissa TikTokin-kanavissaan. Lentoyhtiöt kuitenkin hyödynsivät omaa henkilöstöään markkinoinnissa yhtenä markkinoinnin keinona. Lisäksi tutkimuksesta ilmeni, että Finnair käytti kolmesta lentoyhtiöstä eniten henkilöstöään markkinoinnissa, toiseksi eniten hyödynsi British Airways ja viimeisenä Alaska Airlines.
Tutkimustuloksista ilmeni myös, että Finnair oli eniten vuorovaikutuksessa seuraajien kanssa, kun taas vähiten oli British Airways. Finnair käytti kolmesta lentoyhtiöstä vähiten TikTokin ominaisuuksia, kuten hashtageja ja ajankohtaisia kappaleita. British Airways hyödynsi kaikista eniten TikTokin ominaisuuksia. Finnairilla oli pienin seuraajamäärä sekä kommenttien ja tykkäyksien määrä, kun taas British Airwaysillä oli ylivoimaisesti eniten seuraajia, kommentteja ja tykkäyksiä. Alaska Airlines oli kuitenkin aktiivisin TikTok-videoiden julkaisija, toiseksi tuli Finnair ja viimeisimpänä British Airways.
Opinnäytetyöni tarjoaa tietoa lentoyhtiöiden TikTok-käyttäytymisestä ja tästä tutkimuksesta on hyötyä tulevaisuudessa lentoyhtiöille, jotka hyödyntävät TikTokia markkinoinnissaan.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmä oli benchmark-vertailuanalyysi. Tutkimuksessa tutkittiin kolmen eri lentoyhtiöiden TikTok-käyttäytymistä – Finnairin, Alaska Airlinesin ja British Airwaysin. Tutkimuksen tiedot kerättiin vain orgaanisista TikTok-videoista, jotka olivat julkaistu lentoyhtiöiden TikTok-alustoilla aikavälillä 21.05.2024– 21.11.2024.
Tutkimustuloksista ilmeni, että lentoyhtiöt eivät juurikaan käyttäneet vaikuttajamarkkinointia omissa TikTokin-kanavissaan. Lentoyhtiöt kuitenkin hyödynsivät omaa henkilöstöään markkinoinnissa yhtenä markkinoinnin keinona. Lisäksi tutkimuksesta ilmeni, että Finnair käytti kolmesta lentoyhtiöstä eniten henkilöstöään markkinoinnissa, toiseksi eniten hyödynsi British Airways ja viimeisenä Alaska Airlines.
Tutkimustuloksista ilmeni myös, että Finnair oli eniten vuorovaikutuksessa seuraajien kanssa, kun taas vähiten oli British Airways. Finnair käytti kolmesta lentoyhtiöstä vähiten TikTokin ominaisuuksia, kuten hashtageja ja ajankohtaisia kappaleita. British Airways hyödynsi kaikista eniten TikTokin ominaisuuksia. Finnairilla oli pienin seuraajamäärä sekä kommenttien ja tykkäyksien määrä, kun taas British Airwaysillä oli ylivoimaisesti eniten seuraajia, kommentteja ja tykkäyksiä. Alaska Airlines oli kuitenkin aktiivisin TikTok-videoiden julkaisija, toiseksi tuli Finnair ja viimeisimpänä British Airways.
Opinnäytetyöni tarjoaa tietoa lentoyhtiöiden TikTok-käyttäytymisestä ja tästä tutkimuksesta on hyötyä tulevaisuudessa lentoyhtiöille, jotka hyödyntävät TikTokia markkinoinnissaan.