3D-Maailman luonti
Hemmilä, Simo (2024)
Hemmilä, Simo
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120934054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120934054
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päämääränä oli luoda yksityiskohtainen virtuaalinen 3D-ympäristö hyödyntäen Unreal Engine 5.2 -pelimoottoria. Työssä keskityttiin siihen, kuinka kaikki ympäristön osat, kuten 3D-mallit, materiaalit ja valaistus, luotiin kokonaan itse. Opinnäytetyössä seurataan vaihe vaiheelta koko luomisprosessia mallintamisesta lopputuotteen viimeistelyyn, tarjoamalla samalla ohjeita Unreal Engine -moottorin käytöstä.
Opinnäytetyössä sovelletaan peliteollisuuden käytäntöjä luomaan virtuaalinen ympäristö. Työvaiheet on jaettu suunnittelusta toteutukseen, ja jokaisessa vaiheessa käydään läpi käytännön työkalut ja menetelmät.
Projektissa hyödynnettiin avoimen lähdekoodin työkaluja: Blenderiä mallinnukseen, Kritaa materiaalien luomiseen ja Unreal Enginea virtuaaliympäristön rakentamiseen. Työssä tarkastellaan Unreal Engine -moottorin tarjoamia etuja virtuaaliympäristöjen luomisessa.
Opinnäytetyössä sovelletaan peliteollisuuden käytäntöjä luomaan virtuaalinen ympäristö. Työvaiheet on jaettu suunnittelusta toteutukseen, ja jokaisessa vaiheessa käydään läpi käytännön työkalut ja menetelmät.
Projektissa hyödynnettiin avoimen lähdekoodin työkaluja: Blenderiä mallinnukseen, Kritaa materiaalien luomiseen ja Unreal Enginea virtuaaliympäristön rakentamiseen. Työssä tarkastellaan Unreal Engine -moottorin tarjoamia etuja virtuaaliympäristöjen luomisessa.