Digitaalinen markkinointiviestintäsuunnitelma vaatealan pienyritykselle : case: SOFiNAH shop
Vilkman, Jenna (2015)
Vilkman, Jenna
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502162283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502162283
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee digitaalisen viestinnän hyödynnettävyyttä vaatealan pienyrityksen markkinointiviestinnässä. Opinnäytetyön case-yritys on Helsingissä sijaitseva SOFiNAH shop. Opinnäytetyön tavoitteena on löytää case-yritykselle toimivimmat digitaalisen markkinointiviestinnän keinot ja laatia yritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma vuodelle 2015.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi brändin hallitseminen ja vahvistaminen markkinointiviestinnällä sekä kuinka yritykset voivat viestiä vastuullisesti. Tämän lisäksi teoriassa on esitelty pienyrityksille sopivia digitaalisen markkinointiviestinnän keinoja ja työkaluja. Tiedonlähteinä käytettiin aiheisiin liittyvää kirjallisuutta sekä internetistä löytyneitä julkaisuja.
Empiriaosuus lähtee liikkeelle kohdeyrityksen toiminnan esittelyllä, jonka jälkeen käydään läpi työharjoittelun aikana toteutetut kampanjat, niiden vaikutukset sekä opinnäytetyön tekijän kehitysehdotukset. Empiriaosuudessa on hyödynnetty opinnäytetyön teoriaa, haastatteluja sekä opinnäytetyön tekijän työharjoittelukokemuksesta saatua tietämystä.
Opinnäytetyön tuloksena on digitaalinen markkinointiviestintäsuunnitelma kohdeyritykselle vuodelle 2015, jota yritys voi hyödyntää digitaalisessa markkinointiviestinnässään. Suunnitelmassa on otettu huomioon toteutettujen kampanjoiden tulokset, jotka osoittivat, että blogimarkkinointi sekä sähköpostimarkkinointi uutiskirjejärjestelmän avulla ovat toimivia digitaalisen markkinointiviestinnän kanavia kohdeyritykselle. Todettiin myös, että markkinointiviestinnän suunnittelussa on tärkeä ottaa huomioon tulosten mittaamisen mahdollistaminen, jotta tuloksia voidaan hyödyntää markkinointiviestinnän kehittämiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi brändin hallitseminen ja vahvistaminen markkinointiviestinnällä sekä kuinka yritykset voivat viestiä vastuullisesti. Tämän lisäksi teoriassa on esitelty pienyrityksille sopivia digitaalisen markkinointiviestinnän keinoja ja työkaluja. Tiedonlähteinä käytettiin aiheisiin liittyvää kirjallisuutta sekä internetistä löytyneitä julkaisuja.
Empiriaosuus lähtee liikkeelle kohdeyrityksen toiminnan esittelyllä, jonka jälkeen käydään läpi työharjoittelun aikana toteutetut kampanjat, niiden vaikutukset sekä opinnäytetyön tekijän kehitysehdotukset. Empiriaosuudessa on hyödynnetty opinnäytetyön teoriaa, haastatteluja sekä opinnäytetyön tekijän työharjoittelukokemuksesta saatua tietämystä.
Opinnäytetyön tuloksena on digitaalinen markkinointiviestintäsuunnitelma kohdeyritykselle vuodelle 2015, jota yritys voi hyödyntää digitaalisessa markkinointiviestinnässään. Suunnitelmassa on otettu huomioon toteutettujen kampanjoiden tulokset, jotka osoittivat, että blogimarkkinointi sekä sähköpostimarkkinointi uutiskirjejärjestelmän avulla ovat toimivia digitaalisen markkinointiviestinnän kanavia kohdeyritykselle. Todettiin myös, että markkinointiviestinnän suunnittelussa on tärkeä ottaa huomioon tulosten mittaamisen mahdollistaminen, jotta tuloksia voidaan hyödyntää markkinointiviestinnän kehittämiseen.