Lasten ja nuorten sekä kouluvalmentajien kokemuksia kouluvalmentajan työstä
Käyhkö, Jenni; Lönnqvist, Heidi; Oksanen, Heidi (2024)
Käyhkö, Jenni
Lönnqvist, Heidi
Oksanen, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120934010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120934010
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lasten ja nuorten sekä kouluvalmentajien kokemuksia kouluvalmentajan työstä ja tavoitteena oli lisätä tietoa kouluvalmentajan työn merkityksestä oppilaille ja heidän hyvinvointiinsa. Työelämän yhteistyökumppanina toimi noin 1000 oppilaan yhtenäiskoulu. Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin lasten ja nuorten hyvinvointia sekä kouluvalmentajantyötä. Lisäksi tietoperustassa tarkasteltiin koulua yleisesti ja siellä toimivia muita opiskeluhuollon henkilöitä.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Aineisto kerättiin puolistrukturoitujen laadullisten kyselyiden ja strukturoidun sähköisen kyselylomakkeen avulla. Puolistrukturoituihin kyselyihin vastasi kouluvalmentaja ja hänen sijaisenaan vuoden toiminut henkilö sekä kolme koulun entistä oppilasta, jotka olivat osallistuneet kouluvalmentajan järjestämään toimintaan. Suljetun sähköisen kyselyn avulla kartoitettiin koulun nykyisten oppilaiden mielipidettä kouluvalmentajan työstä. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä eli induktiivista sisällönanalyysiä.
Tulosten mukaan kouluvalmentajan työtä pidetään oppilaiden keskuudessa tärkeänä ja suurimmalla osalla oli hänestä positiivinen kokemus. Useampi oppilas oli kuitenkin myös sitä mieltä, että kouluvalmentajan persoonalla ja asenteella on väliä. Myös kouluvalmentajien omat kokemukset työstään ovat positiivisia. He kokevat työn tärkeäksi ja ovat tyytyväisiä siihen, että pystyvät vaikuttamaan nuorten elämään. Työ koetaan monipuoliseksi, siinä tarvitaan joustavuutta nopeasti muuttuviin tilanteisiin, sekä kykyä olla aidosti läsnä. Yhteistyö eri tahojen kanssa ja itsensä jatkuva kehittäminen ovat tärkeitä, jotta voidaan vastata oppilaiden moninaisiin haasteisiin. Työelämäkumppanin antaman palautteen mukaan opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kouluvalmentajan työn resurssien ja tehtävien tarkentamisessa sekä perustelemaan uusien kouluvalmentajien palkkaamisen tarpeellisuutta.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Aineisto kerättiin puolistrukturoitujen laadullisten kyselyiden ja strukturoidun sähköisen kyselylomakkeen avulla. Puolistrukturoituihin kyselyihin vastasi kouluvalmentaja ja hänen sijaisenaan vuoden toiminut henkilö sekä kolme koulun entistä oppilasta, jotka olivat osallistuneet kouluvalmentajan järjestämään toimintaan. Suljetun sähköisen kyselyn avulla kartoitettiin koulun nykyisten oppilaiden mielipidettä kouluvalmentajan työstä. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä eli induktiivista sisällönanalyysiä.
Tulosten mukaan kouluvalmentajan työtä pidetään oppilaiden keskuudessa tärkeänä ja suurimmalla osalla oli hänestä positiivinen kokemus. Useampi oppilas oli kuitenkin myös sitä mieltä, että kouluvalmentajan persoonalla ja asenteella on väliä. Myös kouluvalmentajien omat kokemukset työstään ovat positiivisia. He kokevat työn tärkeäksi ja ovat tyytyväisiä siihen, että pystyvät vaikuttamaan nuorten elämään. Työ koetaan monipuoliseksi, siinä tarvitaan joustavuutta nopeasti muuttuviin tilanteisiin, sekä kykyä olla aidosti läsnä. Yhteistyö eri tahojen kanssa ja itsensä jatkuva kehittäminen ovat tärkeitä, jotta voidaan vastata oppilaiden moninaisiin haasteisiin. Työelämäkumppanin antaman palautteen mukaan opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kouluvalmentajan työn resurssien ja tehtävien tarkentamisessa sekä perustelemaan uusien kouluvalmentajien palkkaamisen tarpeellisuutta.