Metsäteollisuuden kuljetukset ja ESG : traileri- ja konttikuljetukset Euroopassa
Numminen, Veikka (2024)
Numminen, Veikka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034172
Tiivistelmä
Metsäteollisuuden kuljetukset muodostavat merkittävän osan Euroopan logistiikkaketjusta ja ovat olennainen osa alueen taloutta. Samalla yritykset ovat entistä kiinnostuneempia kestävän kehityksen periaatteista ja vastuullisesta liiketoiminnasta, erityisesti ympäristön, yhteiskunnan ja yritysten hallinnon (ESG) näkökulmasta. Opinnäytetyössä tutkittiin kyselytutkimuksella metsäteollisuuden traileri- ja konttikuljetuksia Euroopassa, keskittyen ESG-näkökulmaan. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Suomen toiseksi suurimmalle kuljetusyhtiölle FREJA Transport & Logistics Oy:lle.
Tutkimuksessa tarkasteltiin metsäteollisuuden Eurooppaan suuntautuvia kuljetuksia ESG-periaatteiden valossa, keskittyen erityisesti ympäristövaikutuksiin, sosiaalisiin tekijöihin ja hallintokäytäntöihin. Tutkimuksen tavoitteena oli tarjota FREJA Transport & Logistics Oy:lle ymmärrys metsäteollisuusasiakkaiden odotuksista, arvostuksista sekä suosituksia ja käytännön toimenpiteitä kestävän ja vastuullisen kuljetustoiminnan kehittämiseksi.
Keskeiset tutkimustulokset osoittavat, että metsäteollisuuden yritykset ja logistiikkapalveluiden tarjoajat ovat jo pitkään raportoineet ESG-periaatteista, mutta viimeisen vuoden aikana kuljetuskumppaneiden vastuullisuusvaatimukset ovat tiukentuneet. Vaikka vastuullisuus on noussut tärkeäksi tekijäksi, valinta kumppaneista perustuu edelleen pääasiassa hintaan. Kestävämmät kuljetusratkaisut, kuten fossiilittomat polttoaineet, ovat kuitenkin rajoittuneet infrastruktuurin puutteeseen, erityisesti kansainvälisissä kuljetuksissa. Suomessa sähkörekkojen ja muiden vaihtoehtoisten energiamuotojen käyttöönotto on vielä kehitysvaiheessa. Tärkeimpänä johtopäätöksenä on tarve metsäteollisuuden yritysten ja kuljetusyhtiöiden väliselle yhteiselle kehitystyölle, erityisesti ennakoivan tilaamisen ja reittioptimoinnin osalta. Tulevaisuuden haasteiden ratkaisemiseksi suositellaan ympäristöystävällisten teknologioiden ja sosiaalisten tekijöiden huomioimista sekä vahvempaa sidosryhmävuorovaikutusta hallintokäytännöissä.
Tutkimuksessa tarkasteltiin metsäteollisuuden Eurooppaan suuntautuvia kuljetuksia ESG-periaatteiden valossa, keskittyen erityisesti ympäristövaikutuksiin, sosiaalisiin tekijöihin ja hallintokäytäntöihin. Tutkimuksen tavoitteena oli tarjota FREJA Transport & Logistics Oy:lle ymmärrys metsäteollisuusasiakkaiden odotuksista, arvostuksista sekä suosituksia ja käytännön toimenpiteitä kestävän ja vastuullisen kuljetustoiminnan kehittämiseksi.
Keskeiset tutkimustulokset osoittavat, että metsäteollisuuden yritykset ja logistiikkapalveluiden tarjoajat ovat jo pitkään raportoineet ESG-periaatteista, mutta viimeisen vuoden aikana kuljetuskumppaneiden vastuullisuusvaatimukset ovat tiukentuneet. Vaikka vastuullisuus on noussut tärkeäksi tekijäksi, valinta kumppaneista perustuu edelleen pääasiassa hintaan. Kestävämmät kuljetusratkaisut, kuten fossiilittomat polttoaineet, ovat kuitenkin rajoittuneet infrastruktuurin puutteeseen, erityisesti kansainvälisissä kuljetuksissa. Suomessa sähkörekkojen ja muiden vaihtoehtoisten energiamuotojen käyttöönotto on vielä kehitysvaiheessa. Tärkeimpänä johtopäätöksenä on tarve metsäteollisuuden yritysten ja kuljetusyhtiöiden väliselle yhteiselle kehitystyölle, erityisesti ennakoivan tilaamisen ja reittioptimoinnin osalta. Tulevaisuuden haasteiden ratkaisemiseksi suositellaan ympäristöystävällisten teknologioiden ja sosiaalisten tekijöiden huomioimista sekä vahvempaa sidosryhmävuorovaikutusta hallintokäytännöissä.