Tiketöintijärjestelmän käyttöönotto ja digitalisaation muutokset : optinen liiketoiminta
Takala, Eetu (2024)
Takala, Eetu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120934020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120934020
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää optisen alan toimijan käytössä olevan tiketöintijärjestelmän toimivuutta. Opinnäytetyössä käytiin läpi aika ennen tiketöintijärjestelmää, tiketöintijärjestelmän nykytilanne, hyödyt, heikkoudet, parannusehdotukset ja tulevaisuuden näkymät. Tavoitteena oli myös tutkia, miten optisen alan toimijan pienkorjauksia sekä pienremontteja pystytään organisoimaan paremmin digitalisaation avulla. Samalla opinnäytetyössä käytiin läpi digitalisaation eri teknologioita ja pohdittiin, kuinka niiden avulla voidaan vaikuttaa organisaation kehitykseen ja liiketoimintaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistoa kerättiin Google Forms -kyselytutkimuksella marraskuussa 2024. Kyselyyn saatiin 50 vastausta ja vastaajat olivat optisen alan toimipaikkojen esihenkilöasemassa työskenteleviä työntekijöitä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan tiketöintijärjestelmä on ollut optisen alan organisaatiolta hyvä investointi ja tiketöintijärjestelmän käyttäjät ovat pääosin tyytyväisiä sen käyttöön. Tiketöintijärjestelmästä on ollut paljon apua toimipaikkojen arjen käyttöön ja ylläpitoon liittyvissä ongelmissa. Parannusehdotuksia tiketöintijärjestelmä sai selkeämmän vastuunjakotaulukon ja ulkopuolisten urakoitsijoiden viestinnän puolesta.
Digitalisaation erilaisissa teknologioilla on mahdollista kehittää tiketöintijärjestelmästä entistä tehokkaampi. Tekoälyn ja koneoppimisen avulla pystytään automatisoimaan erilaisia helpompi ja toistuvia työtehtäviä ja jättämään harkintaa tarvitsevat työtehtävät asiantuntijan työtehtäväksi. Teollisuus 4.0 ja metaversumin teknologioiden avulla pystytään tuomaan visuaalinen ilme työtehtäviin lisäksi ja sen avulla palaverit ja kolmannen osapuolten työtehtävät tehostuvat.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että opinnäytetyössä asetettuihin tutkimuskysymyksiin saatiin vastauksia. Digitalisaation avulla pystytään tehostamaan tiketöintijärjestelmää ja parantamaan pienkorjausten ja remonttien organisointia.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistoa kerättiin Google Forms -kyselytutkimuksella marraskuussa 2024. Kyselyyn saatiin 50 vastausta ja vastaajat olivat optisen alan toimipaikkojen esihenkilöasemassa työskenteleviä työntekijöitä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan tiketöintijärjestelmä on ollut optisen alan organisaatiolta hyvä investointi ja tiketöintijärjestelmän käyttäjät ovat pääosin tyytyväisiä sen käyttöön. Tiketöintijärjestelmästä on ollut paljon apua toimipaikkojen arjen käyttöön ja ylläpitoon liittyvissä ongelmissa. Parannusehdotuksia tiketöintijärjestelmä sai selkeämmän vastuunjakotaulukon ja ulkopuolisten urakoitsijoiden viestinnän puolesta.
Digitalisaation erilaisissa teknologioilla on mahdollista kehittää tiketöintijärjestelmästä entistä tehokkaampi. Tekoälyn ja koneoppimisen avulla pystytään automatisoimaan erilaisia helpompi ja toistuvia työtehtäviä ja jättämään harkintaa tarvitsevat työtehtävät asiantuntijan työtehtäväksi. Teollisuus 4.0 ja metaversumin teknologioiden avulla pystytään tuomaan visuaalinen ilme työtehtäviin lisäksi ja sen avulla palaverit ja kolmannen osapuolten työtehtävät tehostuvat.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että opinnäytetyössä asetettuihin tutkimuskysymyksiin saatiin vastauksia. Digitalisaation avulla pystytään tehostamaan tiketöintijärjestelmää ja parantamaan pienkorjausten ja remonttien organisointia.