Autismikirjolla ammattikorkeakoulussa : opiskelijoiden kokemuksia opiskelusta ja opintojen tuesta
Puupponen, Jenni (2024)
Puupponen, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034262
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana laadullisena tutkimuksena, jonka toimeksiantajana oli Autismiliitto. Tarkoituksena oli selvittää autismikirjon henkilöiden kokemuksia opiskelusta ammattikorkeakoulussa sekä heidän kokemuksiaan ammattikorkeakoulun tuen muodoista. Tavoitteena oli tuotetun tiedon avulla parantaa ja kehittää autismikirjon henkilöiden huomioimista yhdenvertaisina opiskelijoina ammattikorkeakoulussa esittäen parannusehdotuksia ja kehittämisideoita ammattikorkeakouluille. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tulosten perusteella autismikirjon opiskelijoiden tuen tarpeet ammattikorkeakoulussa tulevat huomioiduksi, mutta oikea-aikaisuus ei toteudu ja tuen saanti on edellyttänyt opiskelijoilta oma-aloitteisuutta. Autismikirjon opiskelijoiden tuen tarpeet liittyvät usein stressin ja kuormituksen ennaltaehkäisyyn. Stressiä ja voimakasta kuormitusta aiheuttavat seikat toistuivat samankaltaisina aineiston perusteella. Merkittävimmät stressiä aiheuttavat tekijät tulivat ympäristöstä.
Ammattikorkeakouluille laadittiin opinnäytetyön tulosten perusteella kehittämisehdotukset autismikirjon opiskelijan yhdenvertaisuuden ja saavutettavuuden parantamiseksi.
Tulosten perusteella autismikirjon opiskelijoiden tuen tarpeet ammattikorkeakoulussa tulevat huomioiduksi, mutta oikea-aikaisuus ei toteudu ja tuen saanti on edellyttänyt opiskelijoilta oma-aloitteisuutta. Autismikirjon opiskelijoiden tuen tarpeet liittyvät usein stressin ja kuormituksen ennaltaehkäisyyn. Stressiä ja voimakasta kuormitusta aiheuttavat seikat toistuivat samankaltaisina aineiston perusteella. Merkittävimmät stressiä aiheuttavat tekijät tulivat ympäristöstä.
Ammattikorkeakouluille laadittiin opinnäytetyön tulosten perusteella kehittämisehdotukset autismikirjon opiskelijan yhdenvertaisuuden ja saavutettavuuden parantamiseksi.