Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakkaita palveluille vai palveluita asiakkaille? : tapaus Tampereen yliopiston tietohallinto

Turunen, Anu (2024)

 
Avaa tiedosto
Turunen_Anu.pdf (2.784Mt)
Lataukset: 


Turunen, Anu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120934075
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli ymmärtää arvon muodostusta julkisissa organisaatioissa ja korkeakoulukontekstissa. Lisäksi tarkoituksena oli ymmärtää, miten muotoiluajattelu sopii lähestymistapana julkisen organisaation arvon muodostukseen, sekä mikä on tietohallinnon rooli osana julkisia organisaatioita. Työn tavoitteena oli kehittää toimeksiantajalle malli ja ohjeet palvelumuotoilun hyödyntämiseen osana palveluiden jatkuvaa kehittämistä käynnissä olevan projektin päätyttyä. Tavoitteena oli varmistaa, että asiakasta huomioiva kehittämismalli tulee osaksi jatkuvaa toimintaa.

Työn toimeksiantaja oli Tampereen yliopiston tietohallinto. Tampereen yliopisto on osa Tampereen korkeakouluyhteisöä, joka on alallaan Suomen toiseksi suurin. Tietohallinto tuottaa korkeakouluyhteisölle keskitetyt IT-palvelut ja osallistuu korkeakouluyhteisön kehittämiseen strategisena kumppanina ja digitaalista transformaatiota edistäen.

Kehittämistyön toteuttamista ohjasi kysymys siitä, miten voimme varmistaa, että julkisen arvon luomisen mahdollistaminen palvelumuotoilun keinoin säilyy Tampereen yliopiston tietohallinnon jatkuvassa toiminnassa, sekä millaista tukea tietohallinnon henkilökunta tarvitsee palvelumuotoilun jatkamiseen ja asiakaslähtöisen näkökulman huomioimiseen.

Tietoperustassa tarkastellaan julkisen arvon muodostusta ja sitä taustoittamaan myös yleisemmin arvon muodostuksen teorian kehittymistä tuotantolähtöisyydestä asiakaslähtöisyyteen, koska julkisissa organisaatioissa ollaan eri vaiheissa tätä kehityspolkua. Osan tietoperustasta muodostaa myös tarkastelu muotoiluajattelun soveltumisesta julkisten organisaatioiden jatkuvan toiminnan kehittämiseen. Lisäksi luodaan katsaus tietohallintotoimintoon osana julkista organisaatiota.

Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö. Kehittämisen lähestymistapana on palvelumuotoilu ja prosessimalliksi valittiin tuplatimanttimalli. Kehittämistyön tuloksina syntyivät Palvelumuotoiluprosessi ja Palvelumuotoilukäsikirja. Palvelumuotoiluprosessi liittää palvelumuotoilun osaksi muuta kehittämistoimintaa, olemassa olevia prosesseja ja palvelunhallintaa, sekä tarkentaa eri vaiheiden vastuut. Se varmistaa arvon luomisen mahdollistamisen jatkuvuuden projektin jälkeen. Palvelumuotoilukäsikirja tukee tietohallinnon henkilökuntaa palvelumuotoilun ja asiakaslähtöisen näkökulman huomioimisessa projektin päätyttyä tarjoamalla aiempaa työskentelyä hyödyntävät ohjeet ja mallipohjat, sekä fasilitoijan suunnittelua tukevan ohjeistuksen yliopiston omistamassa IT-ympäristössä.

Tulokset varmistavat, että palvelumuotoilu jatkuu Tampereen yliopiston tietohallinnossa jatkuvan kehittämisen toimintana projektin päätyttyä. Näin mahdollistetaan yhteiskehittämisen kautta paremman asiakaskokemuksen ja sujuvampien palveluiden syntyminen. Sujuvilla palveluilla on merkitystä asiakkaan kokemassa palvelun hetkessä ja sitä laajemmin myös hänen koko elämänsä kontekstissa. Sujuvat palvelut voivat korkeakoulumaailmassa auttaa opiskelijoita ja tutkimuksia valmistumaan nopeammin vähentämällä kitkaa ja kognitiivista kuormitusta työskentely-ympäristössä. Näin yhteiskehittämisen vaikutukset voivat ulottua tukemaan jopa laajemmin julkisen organisaation tuottamaa yhteiskunnallista vaikuttavuutta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste