Henkilöstön digiosaaminen Etelä-Karjalan hyvinvointialueen perhepalveluissa
Kaitila, Katja; Koivisto, Laura (2024)
Kaitila, Katja
Koivisto, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034406
Tiivistelmä
Digitalisaatio on tullut osaksi jokapäiväistä arkea myös sosiaali- ja terveysalan palveluissa. Sote-alan ammattilaisilta vaaditaan tämän vuoksi yhä laajempaa digitaitojen hallintaa sekä palveluosaamista digitaalisessa ympäristössä. Tässä kehittämistyössä selvitettiin Etelä-Karjalan hyvinvointialueen perhepalveluiden henkilöstön digivalmiuksia sekä koulutustarpeita. Tavoitteena oli tukea kohdeorganisaation digitaalisten valmiuksien kehittämistyötä tuottamalla kehittämisehdotukset henkilöstön digitaalisten valmiuksien vahvistamiseksi.
Kehittämistyö toteutettiin soveltavana tutkimuksena. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä, jossa hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusotetta. Määrällinen aineisto analysoitiin kuvailevalla tilastoanalyysilla ja laadullinen aineisto teemoittelemalla.
Keskeisinä tuloksina nousi esille, että kohdeorganisaation henkilöstön digivalmiuksien taso on hyvä. Digitaitojen kehittymistä haastaa kuitenkin ajan puute ja vaihtuvat tietojärjestelmät. Koulutustarve nousi esille etenkin uusien ohjelmien käyttöönoton yhteydessä. Lisäksi koulutuksia toivottiin säännöllisesti ja omaan työhön kohdentuen. Digitaalisten valmiuksien kehittämiseksi tarvitaan koulutuksille varattua aikaa, lähikollegoiden tukea sekä ammattilaisten omaa motivaatiota kehittyä. Digitalization has become a part of everyday life also in social and healthcare services. As a result, professionals are required to have more extensive digital skills and service competence in digital environments. The objective of this thesis was to support the organizations development work of digital capabilities by providing targeted development proposals. The purpose of this thesis was to examine the professionals’ digital skills and identify their needs for further competence development. The family services of the South Karelia Welfare Area collaborated as a partner in this study.
The research was conducted as applied research. Data was collected using a Webropol survey, that incorporated both quantitative and qualitative research approaches. The quantitative data was analyzed through descriptive statistical analysis, while the qualitative data was thematically categorized.
The main results indicated that the level of digital competence among the staff of the target organization is good. However, the development of digital skills is challenged by a lack of time and constantly changing information systems. Training needs emerged especially in connection with the introduction of new programs. Additionally, regular, job-specific training was desired. To develop digital competence, dedicated time for training, support from close colleagues, and the professionals' own motivation to improve are essential.
Kehittämistyö toteutettiin soveltavana tutkimuksena. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä, jossa hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusotetta. Määrällinen aineisto analysoitiin kuvailevalla tilastoanalyysilla ja laadullinen aineisto teemoittelemalla.
Keskeisinä tuloksina nousi esille, että kohdeorganisaation henkilöstön digivalmiuksien taso on hyvä. Digitaitojen kehittymistä haastaa kuitenkin ajan puute ja vaihtuvat tietojärjestelmät. Koulutustarve nousi esille etenkin uusien ohjelmien käyttöönoton yhteydessä. Lisäksi koulutuksia toivottiin säännöllisesti ja omaan työhön kohdentuen. Digitaalisten valmiuksien kehittämiseksi tarvitaan koulutuksille varattua aikaa, lähikollegoiden tukea sekä ammattilaisten omaa motivaatiota kehittyä.
The research was conducted as applied research. Data was collected using a Webropol survey, that incorporated both quantitative and qualitative research approaches. The quantitative data was analyzed through descriptive statistical analysis, while the qualitative data was thematically categorized.
The main results indicated that the level of digital competence among the staff of the target organization is good. However, the development of digital skills is challenged by a lack of time and constantly changing information systems. Training needs emerged especially in connection with the introduction of new programs. Additionally, regular, job-specific training was desired. To develop digital competence, dedicated time for training, support from close colleagues, and the professionals' own motivation to improve are essential.