Markkinointiosuuskuntien alumnitoiminnan kehittäminen
Saario, Julia (2024)
Saario, Julia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034434
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin LAB-ammattikorkeakoulun liiketalouden markkinoinnin opiskelijoiden oman alumnitoiminnan kehittämistä. Perusjoukkona oli Saimaan Tiimiyrittäjäakatemia ry:n alumnit.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia millaista alumnitoimintaa valmistuneet markkinoinnin opiskelijat eli Saitemian alumnit kaipaavat. Tarkoituksena oli pohtia miten alumnitoimintaa voisi laajentaa.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Kysely lähetettiin 85 Saitemian alumnirekisteristä saadulle alumnille Webropol-työkalun kautta lokakuussa 2024. Tutkimuksessa selvitettiin, miten paljon edellisiin tapahtumiin oli osallistuttu, onko niistä pidetty ja mitä alumnitoiminnalta toivotaan. Samalla kartoitettiin myös kiinnostusta Saitemian mahdollisesti perustettavaa alumniyhdistystä kohtaan.
Vastauksia saatiin 35 kappaletta ja ne analysoitiin tilastollisesti ja laadullisella sisällönanalyysilla. Tuloksista selvisi, että alumnitoiminta kiinnostaa erityisesti, jos se on maksutonta tai tapahtumat ovat hinnoiteltu yksitellen. Toimintaa toivottiin pääosin kaksi-kolme kertaa vuodessa ja pääkaupunkiseudulle. Tiimigaala ja afterwork -tapahtuma olivat suosituimpia toiveita. Alumnit toivoivat matalan kynnyksen toimintaa ja haluaisivat, että alumnitoiminta olisi alumnilähtöistä. Lisäksi vastauksissa painottui viestinnän merkitys ja tapahtumista pitäisi tiedottaa ajoissa. Alumniyhdistys koettiin hyvänä ideana ja Saitemian kannattaa kokeilla alumnijaostoa, jossa alumnijäsenet pääsevät mukaan alumnitoiminnan suunnitteluun.
Jatkotutkimuksena voisi järjestää alumnitoimintaa ja selvittää onko alumnijaosto vai alumniyhdistys Saitemialle toimivampi tapa osallistaa alumneja alumnitoiminnan suunnitteluun ja järjestämiseen.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia millaista alumnitoimintaa valmistuneet markkinoinnin opiskelijat eli Saitemian alumnit kaipaavat. Tarkoituksena oli pohtia miten alumnitoimintaa voisi laajentaa.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Kysely lähetettiin 85 Saitemian alumnirekisteristä saadulle alumnille Webropol-työkalun kautta lokakuussa 2024. Tutkimuksessa selvitettiin, miten paljon edellisiin tapahtumiin oli osallistuttu, onko niistä pidetty ja mitä alumnitoiminnalta toivotaan. Samalla kartoitettiin myös kiinnostusta Saitemian mahdollisesti perustettavaa alumniyhdistystä kohtaan.
Vastauksia saatiin 35 kappaletta ja ne analysoitiin tilastollisesti ja laadullisella sisällönanalyysilla. Tuloksista selvisi, että alumnitoiminta kiinnostaa erityisesti, jos se on maksutonta tai tapahtumat ovat hinnoiteltu yksitellen. Toimintaa toivottiin pääosin kaksi-kolme kertaa vuodessa ja pääkaupunkiseudulle. Tiimigaala ja afterwork -tapahtuma olivat suosituimpia toiveita. Alumnit toivoivat matalan kynnyksen toimintaa ja haluaisivat, että alumnitoiminta olisi alumnilähtöistä. Lisäksi vastauksissa painottui viestinnän merkitys ja tapahtumista pitäisi tiedottaa ajoissa. Alumniyhdistys koettiin hyvänä ideana ja Saitemian kannattaa kokeilla alumnijaostoa, jossa alumnijäsenet pääsevät mukaan alumnitoiminnan suunnitteluun.
Jatkotutkimuksena voisi järjestää alumnitoimintaa ja selvittää onko alumnijaosto vai alumniyhdistys Saitemialle toimivampi tapa osallistaa alumneja alumnitoiminnan suunnitteluun ja järjestämiseen.