Smuuti Skin : palautetta persikoista
Tervonen, Henri (2024)
Tervonen, Henri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034447
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä suomalaisen Smuuti Skin -nimisen ihonhoitobrändin Peach Barrier -sarjan tuotteisiin sekä kuvattiin tuotekehitysprosessia. Tarkoitus oli selvittää, ovatko asiakkaat tyytyväisiä tuotteiden pakkauksiin, koostumuksiin sekä markkinointiin. Tavoite oli tutkia, onko tuotteissa kehitettäviä ominaisuuksia jatkotutkimusta varten sekä selvittää, onko tuotekehitysprosessi onnistunut. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Beautyko Import Oy:n, joka omistaa Smuuti Skinin, kanssa.
Opinnäytetyön kirjoittaja oli toiminut tuotesarjan päätuotekehittäjänä. Työssä avattiin aluksi tuotekehitysprosessia yleisesti sekä Smuuti Skinin ja Peach Barrier -tuotesarjan näkökulmasta. Opinnäy-tetyön tutkimusosiossa koostettiin määrällisiä ja laadullisia menetelmiä hyödyntävä kyselytutkimus, joka jaettiin Smuuti Skinin Instagram-tilillä. Tyytyväisyyttä mitattiin Likert-asteikolta tyyppilukuja hyödyntäen. Tyytyväisyyden ja tyytymättömyyden mahdollisia syitä pyrittiin avaamaan avoimien kysymysten vastauksien kautta. Lopuksi tutkimuksen tuloksia ja palautetta verrattiin tuotekehitysprosessiin ja pohdittiin, olivatko tuotekehitysprosessissa tehdyt valinnat oikeita.
Kyselytutkimus perusteella vastaajat olivat tyytyväisiä kaikkien tuotteiden ominaisuuksiin, mutta mahdollisia kehityskohteita löytyi. Pakkauksien luettavuus ja käyttökokemus, koostumusten tehokkuus ja aistinvaraiset ominaisuudet sekä tuotteiden ainesosalistat olivat kaikki ominaisuuksia, joissa voidaan nähdä kehittämisen varaa. Tuotekehitysprosessissa on jatkossa hyvä ottaa huomioon tuotteiden ominaisuudet kokonaisvaltaisemmin ja tuotteiden aistikkuuteen erityisesti tulee kiinnittää huomiota. Myös Smuuti Skinin brändin markkinoinnissa oli kehittämistä brändin filosofian osalta. Tutkimuksen tuloksia sekä opinnäytetyön havaintoja tullaan hyödyntämään Smuuti Skinin sisäisten toimintaohjeiden kehittämisessä tuotekehityksen sekä markkinoinnin osalta.
Opinnäytetyön kirjoittaja oli toiminut tuotesarjan päätuotekehittäjänä. Työssä avattiin aluksi tuotekehitysprosessia yleisesti sekä Smuuti Skinin ja Peach Barrier -tuotesarjan näkökulmasta. Opinnäy-tetyön tutkimusosiossa koostettiin määrällisiä ja laadullisia menetelmiä hyödyntävä kyselytutkimus, joka jaettiin Smuuti Skinin Instagram-tilillä. Tyytyväisyyttä mitattiin Likert-asteikolta tyyppilukuja hyödyntäen. Tyytyväisyyden ja tyytymättömyyden mahdollisia syitä pyrittiin avaamaan avoimien kysymysten vastauksien kautta. Lopuksi tutkimuksen tuloksia ja palautetta verrattiin tuotekehitysprosessiin ja pohdittiin, olivatko tuotekehitysprosessissa tehdyt valinnat oikeita.
Kyselytutkimus perusteella vastaajat olivat tyytyväisiä kaikkien tuotteiden ominaisuuksiin, mutta mahdollisia kehityskohteita löytyi. Pakkauksien luettavuus ja käyttökokemus, koostumusten tehokkuus ja aistinvaraiset ominaisuudet sekä tuotteiden ainesosalistat olivat kaikki ominaisuuksia, joissa voidaan nähdä kehittämisen varaa. Tuotekehitysprosessissa on jatkossa hyvä ottaa huomioon tuotteiden ominaisuudet kokonaisvaltaisemmin ja tuotteiden aistikkuuteen erityisesti tulee kiinnittää huomiota. Myös Smuuti Skinin brändin markkinoinnissa oli kehittämistä brändin filosofian osalta. Tutkimuksen tuloksia sekä opinnäytetyön havaintoja tullaan hyödyntämään Smuuti Skinin sisäisten toimintaohjeiden kehittämisessä tuotekehityksen sekä markkinoinnin osalta.