UniSportin oheismyynnin kehittäminen
Isotalo, Iida (2024)
Isotalo, Iida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034505
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajayrityksen, UniSportin, oheismyyntiä vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden tarpeita ja toiveita. Työn keskeinen tarkoitus oli kartoittaa, millaisia oheismyyntituotteita UniSportin asiakkaat arvostavat ja kokevat tarpeellisiksi. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan oheismyynnin käsitettä yleisellä tasolla, tuotevalikoiman rakentamisen periaatteita, hinnoittelun merkitystä, markkinointia nonprofit-organisaatiossa sekä asiakaslähtöisyyden tärkeyttä ja sen roolia yrityksen toiminnassa.
Tutkimuksellisessa osuudessa hyödynnettiin kolmea asiakkaita osallistavaa tutkimusmenetelmää: ideaseinää, haastatteluja ja kyselyjä. Menetelmät valittiin huolellisesti, jotta toimeksiantajan toive asiakaslähtöisestä kehittämisestä täyttyisi mahdollisimman hyvin. Ideaseinä mahdollisti asiakkaiden ajatusten ja ideoiden keräämisen, haastattelut tarjosivat syvällisempää tietoa yksittäisten asiakkaiden kokemuksista ja kyselyllä pyrittiin saamaan laajempi näkemys asiakaskunnan tarpeista ja toiveista.
Tutkimukseen osallistui lähes 300 UniSportin asiakasta ja työn lopputuloksena syntyi konkreettisia kehittämisideoita, jotka voivat parantaa UniSportin oheismyynnin toimintaa ja asiakastyytyväisyyttä. Asiakkailta kerättyjen tietojen pohjalta esitettiin kehitysehdotuksia muun muassa tuotevalikoiman laajentamiseksi, esillepanon parantamiseksi keskuksissa, hinnoittelupolitiikan tarkistamiseksi sekä markkinointiviestinnän hyödyntämiseksi. Tuloksista kävi ilmi, että asiakkaiden toiveet liittyvät erityisesti vastuullisuuteen, vegaanisiin tuotteisiin, helppouteen sekä tuotteiden laatuun ja kestävyysnäkökulmaan.
Lisäksi opinnäytetyössä tehtiin kehitysehdotus asiakaslähtöisyyden ylläpitämiseksi UniSportin oheismyynnin kehittämisessä. Tämä ehdotus sisälsi toimenpiteitä, joilla asiakaslähtöinen kehittäminen voidaan ottaa osaksi yrityksen jatkuvaa toimintaa ja varmistaa, että asiakkaiden tarpeet huomioidaan myös tulevaisuudessa. Työ tarjoaa käytännönläheisiä ja toteutettavissa olevia ideoita, jotka voivat tukea UniSportin oheismyynnin kehittämistä ja samalla parantaa asiakaskokemusta.
Tutkimuksellisessa osuudessa hyödynnettiin kolmea asiakkaita osallistavaa tutkimusmenetelmää: ideaseinää, haastatteluja ja kyselyjä. Menetelmät valittiin huolellisesti, jotta toimeksiantajan toive asiakaslähtöisestä kehittämisestä täyttyisi mahdollisimman hyvin. Ideaseinä mahdollisti asiakkaiden ajatusten ja ideoiden keräämisen, haastattelut tarjosivat syvällisempää tietoa yksittäisten asiakkaiden kokemuksista ja kyselyllä pyrittiin saamaan laajempi näkemys asiakaskunnan tarpeista ja toiveista.
Tutkimukseen osallistui lähes 300 UniSportin asiakasta ja työn lopputuloksena syntyi konkreettisia kehittämisideoita, jotka voivat parantaa UniSportin oheismyynnin toimintaa ja asiakastyytyväisyyttä. Asiakkailta kerättyjen tietojen pohjalta esitettiin kehitysehdotuksia muun muassa tuotevalikoiman laajentamiseksi, esillepanon parantamiseksi keskuksissa, hinnoittelupolitiikan tarkistamiseksi sekä markkinointiviestinnän hyödyntämiseksi. Tuloksista kävi ilmi, että asiakkaiden toiveet liittyvät erityisesti vastuullisuuteen, vegaanisiin tuotteisiin, helppouteen sekä tuotteiden laatuun ja kestävyysnäkökulmaan.
Lisäksi opinnäytetyössä tehtiin kehitysehdotus asiakaslähtöisyyden ylläpitämiseksi UniSportin oheismyynnin kehittämisessä. Tämä ehdotus sisälsi toimenpiteitä, joilla asiakaslähtöinen kehittäminen voidaan ottaa osaksi yrityksen jatkuvaa toimintaa ja varmistaa, että asiakkaiden tarpeet huomioidaan myös tulevaisuudessa. Työ tarjoaa käytännönläheisiä ja toteutettavissa olevia ideoita, jotka voivat tukea UniSportin oheismyynnin kehittämistä ja samalla parantaa asiakaskokemusta.