Sosiaalisen median sisältöstrategia Yritys X:lle
Hallio, Milja (2024)
Hallio, Milja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134600
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kyselytutkimuksen avulla, mitä sosiaalisen median kanavia Kuntosali Y:n asiakkaat käyttävät eniten ja mihin tarkoituksiin sekä millainen sosiaalisen median sisältö vetoaa heihin. Kyselytutkimuksen perusteella Yritys X pystyy luomaan sosiaalisen median sisältöstrategian, jonka tarkoituksena on tuoda yritys ihmisten tietoisuuteen sekä hankkia asiakkaita. Toisena tavoitteena tutkimuksessa oli selvittää asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Tämä oli tärkeää Yritys X:n näkökulmasta, sillä suuren tarjonnan takia ostopäätökseen vaikuttavilla tekijöillä pystyy optimoimaan toimintaa eri osa-alueilla. Yritys X:n etu tuntea asiakkaansa voi vaikuttaa positiivisesti sen kilpailukykyyn ja asiakastyytyväisyyteen.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin määrällisin menetelmin kyselytutkimuksen kautta. Aineistonkeruussa Kuntosali Y:n Instagramiin laitettiin suora linkki, josta kyselyn pääsi tekemään.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan rajata ne suosituimmat sosiaalisen median kanavat, joissa on realistista ja aitoa sisältöä, kiinnostavimmiksi ja käytetyimmiksi vastaajien keskuudessa. Vastauksista voidaan päätellä, että sosiaalisen median sisältöstrategiassa on tärkeää huomioida samaistuttavuus ja yhteenkuuluvuuden tunne, mutta myös se, että voidaan toimia inspiraationa ja asiantuntijana.
Asiakkaan ostopäätökseen vaikutti kyselyn perusteella eniten palvelun laatu, aikaansaadut tulokset sekä valmentajan tietotaito. Tarjoukset ja kampanjat eivät olleet merkittävässä roolissa ostopäätöksen kanssa.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin määrällisin menetelmin kyselytutkimuksen kautta. Aineistonkeruussa Kuntosali Y:n Instagramiin laitettiin suora linkki, josta kyselyn pääsi tekemään.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan rajata ne suosituimmat sosiaalisen median kanavat, joissa on realistista ja aitoa sisältöä, kiinnostavimmiksi ja käytetyimmiksi vastaajien keskuudessa. Vastauksista voidaan päätellä, että sosiaalisen median sisältöstrategiassa on tärkeää huomioida samaistuttavuus ja yhteenkuuluvuuden tunne, mutta myös se, että voidaan toimia inspiraationa ja asiantuntijana.
Asiakkaan ostopäätökseen vaikutti kyselyn perusteella eniten palvelun laatu, aikaansaadut tulokset sekä valmentajan tietotaito. Tarjoukset ja kampanjat eivät olleet merkittävässä roolissa ostopäätöksen kanssa.