Ravintola NÒRin tarjoilijan perehdytyssuunnitelman kehittäminen
Knookala, Joni (2024)
Knookala, Joni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034527
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli tutkia ja kehittää ravintola NÒRin tarjoilijan perehdytysprosessia siten, että se tukee uusien työntekijöiden oppimista, sopeutumista ja integroitumista organisaatioon. Työn tarkoituksena oli luoda viikkotasoinen perehdytyssuunnitelma, joka ottaa huomioon työntekijän tarpeet ja organisaation tavoitteet. Hyödyn saajana on toimeksiantaja, Strawberry-konsernin ravintola NÒR, joka voi hyödyntää kehitettyä suunnitelmaa henkilöstön osaamisen, työhyvinvoinnin ja sitoutumisen tukemisessa.
Kehittämistehtävä keskittyi ravintolan perehdytysprosessin nykytilan kartoittamiseen, sen vahvuuksien ja kehityskohteiden tunnistamiseen sekä uuden, selkeästi jäsennellyn perehdytyssuunnitelman laatimiseen. Työn tavoitteena oli myös tarjota konkreettisia kehitysehdotuksia, jotka parantavat perehdytysprosessin vaikuttavuutta.
Työn teoreettinen viitekehys perustuu henkilöstöjohtamisen ja perehdytyksen teorioihin. Lisäksi SWOT-analyysiä hyödynnettiin perehdytyksen nykytilan analysointiin ja työntekijälähtöinen lähestymistapa korosti motivaation, oppimistyylien ja työyhteisön merkitystä perehdytysprosessissa.
Tutkimus toteutettiin käyttäen puolistrukturoitua teemahaastattelua, jossa ravintolan tarjoilijat kertoivat kokemuksistaan perehdytysprosessista. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin systemaattista lähestymistapaa ja SWOT-analyysiä, joiden avulla tunnistettiin kehittämiskohteet ja laadittiin uusi perehdytyssuunnitelma. Prosessia täydensivät toimeksiantajan kanssa käydyt keskustelut ja materiaalien tarkastelu.
Tuloksena syntyi viikkotasoinen perehdytyssuunnitelma, joka vaiheistaa uuden työntekijän oppimisen ja sopeutumisen selkeiksi osioiksi. Perehdytyssuunnitelma arvioitiin toimivaksi ja käytännönläheiseksi toimeksiantajan näkökulmasta. Suunnitelman selkeä rakenne ja työntekijälähtöisyys tukevat uusien työntekijöiden integroitumista. Kehittämisehdotuksissa painotettiin perehdytyksen jatkuvaa seurantaa, vuorovaikutteisia oppimismenetelmiä sekä digitaalisen materiaalialustan hyödyntämistä. Tulevaisuudessa perehdytysprosessia voidaan edelleen kehittää lisäämällä monimuotoisuutta oppimismenetelmiin ja tukemalla esihenkilöiden roolia perehdytyksessä.
Kehittämistehtävä keskittyi ravintolan perehdytysprosessin nykytilan kartoittamiseen, sen vahvuuksien ja kehityskohteiden tunnistamiseen sekä uuden, selkeästi jäsennellyn perehdytyssuunnitelman laatimiseen. Työn tavoitteena oli myös tarjota konkreettisia kehitysehdotuksia, jotka parantavat perehdytysprosessin vaikuttavuutta.
Työn teoreettinen viitekehys perustuu henkilöstöjohtamisen ja perehdytyksen teorioihin. Lisäksi SWOT-analyysiä hyödynnettiin perehdytyksen nykytilan analysointiin ja työntekijälähtöinen lähestymistapa korosti motivaation, oppimistyylien ja työyhteisön merkitystä perehdytysprosessissa.
Tutkimus toteutettiin käyttäen puolistrukturoitua teemahaastattelua, jossa ravintolan tarjoilijat kertoivat kokemuksistaan perehdytysprosessista. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin systemaattista lähestymistapaa ja SWOT-analyysiä, joiden avulla tunnistettiin kehittämiskohteet ja laadittiin uusi perehdytyssuunnitelma. Prosessia täydensivät toimeksiantajan kanssa käydyt keskustelut ja materiaalien tarkastelu.
Tuloksena syntyi viikkotasoinen perehdytyssuunnitelma, joka vaiheistaa uuden työntekijän oppimisen ja sopeutumisen selkeiksi osioiksi. Perehdytyssuunnitelma arvioitiin toimivaksi ja käytännönläheiseksi toimeksiantajan näkökulmasta. Suunnitelman selkeä rakenne ja työntekijälähtöisyys tukevat uusien työntekijöiden integroitumista. Kehittämisehdotuksissa painotettiin perehdytyksen jatkuvaa seurantaa, vuorovaikutteisia oppimismenetelmiä sekä digitaalisen materiaalialustan hyödyntämistä. Tulevaisuudessa perehdytysprosessia voidaan edelleen kehittää lisäämällä monimuotoisuutta oppimismenetelmiin ja tukemalla esihenkilöiden roolia perehdytyksessä.