Yksityiskohtien merkitys hahmosuunnittelussa
Huovinen, Konsta (2024)
Huovinen, Konsta
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134666
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin henkilökohtaisena tutkielmana käsitellen seikkoja, mitä hahmojen konseptitaidetta tuottaessa olisi syytä ottaa huomioon sekä miten hahmokonsepteista saadaan asianmukaisia ja visuaalisesti miellyttäviä.
Työn tavoitteena oli käsitellä pelialan hahmosuunnitteluun liittyviä yleisimpiä käsitteitä ja käytäntöjä. Käytännöistä korostetaan taustatutkimuksen tärkeyttä sekä yksityiskohtien merkitystä konsepteihin liittyvien seikkojen, kuten kohdepelin tarpeiden, visuaalisen viestinnän sekä maailmanrakennuksen kannalta. Nämä esiteltiin omissa kappaleissaan teoriatasolla ja esimerkkianalyysin kautta. Käsiteltyjä konseptitaiteen ominaisuuksia ja esimerkkejä lähestyttiin pääasiallisesti peligrafiikan näkökulmasta, mutta näitä voidaan soveltaa muidenkin alojen hahmosuunnitteluprosessissa.
Teoriaosaan pohjautuen työn käytännöllisessä osuudessa tuotettiin kaksi hahmokonseptia, joista toinen perustuu olemassa olevaan hahmoon ja toinen on täysin uusi. Konsepteja tuotettaessa kiinnitettiin huomiota hahmojen jakamaan maailmaan sekä näiden ympäristön ja henkilökohtaisten lukuisten ominaisuuksien esille tuomista visuaalisin keinoin. Konseptien vaiheet taustamateriaalin keräämisestä jokaiseen luonnoskierrokseen esiteltiin tarkasti. Konseptien yksityiskohtia, eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä vertailtiin keskenään työn aikana ja omassa lyhyessä kappaleessaan työn lopuksi.
Lopputuloksena opinnäytetyössä syntyi kaksi valmista hahmokonseptia. Teoriaosuudessa esitellyillä käytännöillä oli suuri merkitys konseptien tuotantovaiheessa. Kahden konseptin muodostaman kokonaisuuden merkitys korostui töiden valmistuttua. Lopuksi projektin onnistuneita piirteitä ja mahdollisia parannusehdotuksia kyettiin tuomaan esille ja työn aikana opittuja asioita pohdittiin myös tulevaisuuden kannalta.
Työn tavoitteena oli käsitellä pelialan hahmosuunnitteluun liittyviä yleisimpiä käsitteitä ja käytäntöjä. Käytännöistä korostetaan taustatutkimuksen tärkeyttä sekä yksityiskohtien merkitystä konsepteihin liittyvien seikkojen, kuten kohdepelin tarpeiden, visuaalisen viestinnän sekä maailmanrakennuksen kannalta. Nämä esiteltiin omissa kappaleissaan teoriatasolla ja esimerkkianalyysin kautta. Käsiteltyjä konseptitaiteen ominaisuuksia ja esimerkkejä lähestyttiin pääasiallisesti peligrafiikan näkökulmasta, mutta näitä voidaan soveltaa muidenkin alojen hahmosuunnitteluprosessissa.
Teoriaosaan pohjautuen työn käytännöllisessä osuudessa tuotettiin kaksi hahmokonseptia, joista toinen perustuu olemassa olevaan hahmoon ja toinen on täysin uusi. Konsepteja tuotettaessa kiinnitettiin huomiota hahmojen jakamaan maailmaan sekä näiden ympäristön ja henkilökohtaisten lukuisten ominaisuuksien esille tuomista visuaalisin keinoin. Konseptien vaiheet taustamateriaalin keräämisestä jokaiseen luonnoskierrokseen esiteltiin tarkasti. Konseptien yksityiskohtia, eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä vertailtiin keskenään työn aikana ja omassa lyhyessä kappaleessaan työn lopuksi.
Lopputuloksena opinnäytetyössä syntyi kaksi valmista hahmokonseptia. Teoriaosuudessa esitellyillä käytännöillä oli suuri merkitys konseptien tuotantovaiheessa. Kahden konseptin muodostaman kokonaisuuden merkitys korostui töiden valmistuttua. Lopuksi projektin onnistuneita piirteitä ja mahdollisia parannusehdotuksia kyettiin tuomaan esille ja työn aikana opittuja asioita pohdittiin myös tulevaisuuden kannalta.