Sosiaalisen median markkinoinnin merkitys pk-yritysten brändin luomisessa
Kosunen, Kaarlo (2024)
Kosunen, Kaarlo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134660
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin sosiaalisen median markkinoinnin merkitystä pk-yritysten brändin luomisessa. Työssä käsiteltiin sosiaalisen median markkinointia valituilla alustoilla ja sen vaikutuksia pk-yritysten brändiin. Valitut sosiaalisen median alustat olivat Instagram, Facebook ja TikTok.
Työn tutkimusosiossa suoritettiin kvalitatiivinen tutkimus, joka oli suunnattu elintarvikealalla toimiviin pk-yrityksiin. Tutkimuksessa keskityttiin selvittämään erityisesti sosiaalisen median markkinoinnin vaikutusta brändin tunnettuuteen ja brändimielikuvaan. Tutkimusosuus suoritettiin avoimia kysymyksiä sisältävällä sähköpostikyselyllä. Työn teoria- ja tietoperustana hyödynnettiin markkinointiin, brändäykseen ja digimarkkinointiin keskittyvää ammattikirjallisuutta, sekä internetlähteitä.
Työn tutkimuksen perusteella selvisi sosiaalisen median markkinoinnin olevan erittäin tärkeä työkalu brändin luomiseen. Sosiaalisen median markkinoinnilla koettiin olevan merkittävä hyöty brändin tunnettuuden kasvattamisessa ja brändimielikuvan muodostamisessa. Se koettiin tärkeäksi osaksi yritysten liiketoimintaa ja tulevaisuudessa sen merkityksen uskotaan kasvavan entisestään. Johtopäätöksenä Sosiaalisen median markkinointi on tärkeä osa pk-yritysten brändin luomista nyt ja tulevaisuudessa.
Työn tutkimusosiossa suoritettiin kvalitatiivinen tutkimus, joka oli suunnattu elintarvikealalla toimiviin pk-yrityksiin. Tutkimuksessa keskityttiin selvittämään erityisesti sosiaalisen median markkinoinnin vaikutusta brändin tunnettuuteen ja brändimielikuvaan. Tutkimusosuus suoritettiin avoimia kysymyksiä sisältävällä sähköpostikyselyllä. Työn teoria- ja tietoperustana hyödynnettiin markkinointiin, brändäykseen ja digimarkkinointiin keskittyvää ammattikirjallisuutta, sekä internetlähteitä.
Työn tutkimuksen perusteella selvisi sosiaalisen median markkinoinnin olevan erittäin tärkeä työkalu brändin luomiseen. Sosiaalisen median markkinoinnilla koettiin olevan merkittävä hyöty brändin tunnettuuden kasvattamisessa ja brändimielikuvan muodostamisessa. Se koettiin tärkeäksi osaksi yritysten liiketoimintaa ja tulevaisuudessa sen merkityksen uskotaan kasvavan entisestään. Johtopäätöksenä Sosiaalisen median markkinointi on tärkeä osa pk-yritysten brändin luomista nyt ja tulevaisuudessa.