Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kajaanin ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden haasteet opinnäytetyön teossa

Laukkanen, Olga (2024)

 
Avaa tiedosto
Laukkanen_Olga.pdf (553.2Kt)
Lataukset: 


Laukkanen, Olga
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134877
Tiivistelmä
Sairaanhoitajakoulutus Suomessa kestää noin 3,5 vuotta ja sisältää 210 opintopistettä, joista opinnäytetyö on keskeinen osa. Opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota opiskelijoille mahdollisuus soveltaa oppimaansa ja syventää ammatillista osaamistaan. Prosessi voi kuitenkin sisältää monia haasteita, jotka voivat vaikeuttaa opiskelijoiden etenemistä ja valmistumista.

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Kajaanin ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemia haasteita opinnäytetyöprosessin aikana sekä esittää ratkaisuja näihin ongelmiin. Tutkimus pyrki tarjoamaan kehitysehdotuksia prosessin parantamiseksi opiskelijalähtöisesti.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin 6-3-5-menetelmällä. Menetelmässä osallistujat kuvasivat opinnäytetyöprosessin keskeisiä haasteita ja ehdottivat ratkaisuja niiden poistamiseksi tai helpottamiseksi. Analysoitu aineisto koostui 18 erilaisesta haasteesta, 112 ratkaisuehdotuksesta ja 69 jatkokehitysideasta.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opiskelijat kokivat suurimmat haasteet seuraavilla osa-alueilla: ajanhallinta, tieteellinen kirjoittaminen, ohjauksen riittämättömyys sekä ohjeistuksen ja materiaalien epäjohdonmukaisuus. Opiskelijat kaipasivat muun muassa lisää selkeyttä ohjeistuksiin, yhtenäisempää ohjausta sekä parempaa kurssien ajoitusta suhteessa opinnäytetyön etenemiseen.

Ratkaisuehdotuksina esitettiin lähiopetuksen lisäämistä, opinnäytetyöohjeiden keskittämistä yhteen paikkaan ja kirjoituskurssien parempaa ajoittamista. Lisäksi korostettiin opettajien välisen yhteistyön ja ohjauslinjojen yhtenäistämisen tärkeyttä. Näiden toimenpiteiden avulla opinnäytetyöprosessi voisi olla selkeämpi ja paremmin opiskelijoiden tarpeita tukeva.

Opinnäytetyö tarjoaa arvokkaita kehitysehdotuksia Kajaanin ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden opinnäytetyöprosessin kehittämiseen ja antaa suuntaviivoja myös muiden ammattikorkeakoulujen vastaaville kehityshankkeille. Näin voidaan tukea opiskelijoiden valmistumista ja ammatillista kasvua entistä paremmin.
 
The registered nurse education in Finland lasts approximately 3.5 years and the extent is 210 ECTS, of which the thesis is a key part. The purpose of the thesis is to offer students an opportunity to apply what they have learned and deepen their professional competence. However, the process can include many challenges that can make it difficult for students to progress and graduate.

The aim of this thesis was to highlight the challenges experienced by nurse students at Kajaani University of Applied Sciences during the thesis process and to present solutions to these challenges. The aim of this study was also to provide development suggestions for improving the process in a student-oriented manner.

This thesis was conducted as a qualitative study, in which the data was collected using the 6-3-5 method. The participants described the key challenges of the thesis process and suggested solutions to eliminate or facilitate them. The analyzed material consisted of 18 different challenges, 112 solution proposals, and 69 ideas for further development.

The results of this thesis showed that students experienced the greatest challenges in the following main areas: time management, scientific writing, insufficient guidance, and inconsistency of instructions and materials. Among other things, the students wanted more clarity in the instructions, more consistent guidance, and better course timing in relation to the progress of the thesis.

The proposed solutions included increasing contact teaching, centralizing thesis instructions in one place, and better timing of writing courses. The importance of cooperation between teachers and consistency in guidance was also stressed. With these measures, the thesis process could be clearer and better support students' needs.

This thesis provides valuable development suggestions for the development of nurse students’ thesis process at Kajaani University of Applied Sciences and guidelines for similar development projects at other universities of applied sciences, which will better support students' graduation and professional growth.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste