Henkilöbrändäyksen merkitys ja sen rakentaminen sosiaalisessa mediassa
Engblom, Senja (2024)
Engblom, Senja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134888
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin henkilöbrändäyksen merkitystä ja sen rakentamista sosiaalisen median ympäristössä. Työn tavoitteena oli kartoittaa strategioita ja toimintamalleja, joilla henkilöbrändiä voi rakentaa ja vahvistaa suunnitelmallisesti.
Tutkimus toteutettiin analysoimalla kahden menestyneen henkilöbrändin strategioita ja käytäntöjä Instagramissa laadullisen tutkimusotteen avulla. Aineiston analyysin perusteella tunnistettiin henkilöbrändäyksen keskeisiä elementtejä, kuten johdonmukainen viestintä, kohderyhmän tuntemus, visuaalinen ilme ja sisällön laatu. Tuloksissa havaittiin, että pitkäjänteisyys, vuorovaikutus seuraajien kanssa ja tehokkaat sisältöstrategiat ovat keskeisiä onnistuneen henkilöbrändin rakentamisessa.
Johtopäätöksissä todettiin, että henkilöbrändäys on tärkeä työkalu erityisesti sosiaalisen median ympäristössä, sillä se tarjoaa mahdollisuuksia urakehitykseen ja ammatillisen aseman vahvistamiseen. Työ toi esiin käytännön toimintamalleja ja työkaluja, joita voidaan hyödyntää henkilöbrändin kehittämisessä, sekä tarjosi konkreettisia esimerkkejä strategioista, jotka tukevat brändin tavoitteellista ja suunnitelmallista rakentamista.
Tutkimus toteutettiin analysoimalla kahden menestyneen henkilöbrändin strategioita ja käytäntöjä Instagramissa laadullisen tutkimusotteen avulla. Aineiston analyysin perusteella tunnistettiin henkilöbrändäyksen keskeisiä elementtejä, kuten johdonmukainen viestintä, kohderyhmän tuntemus, visuaalinen ilme ja sisällön laatu. Tuloksissa havaittiin, että pitkäjänteisyys, vuorovaikutus seuraajien kanssa ja tehokkaat sisältöstrategiat ovat keskeisiä onnistuneen henkilöbrändin rakentamisessa.
Johtopäätöksissä todettiin, että henkilöbrändäys on tärkeä työkalu erityisesti sosiaalisen median ympäristössä, sillä se tarjoaa mahdollisuuksia urakehitykseen ja ammatillisen aseman vahvistamiseen. Työ toi esiin käytännön toimintamalleja ja työkaluja, joita voidaan hyödyntää henkilöbrändin kehittämisessä, sekä tarjosi konkreettisia esimerkkejä strategioista, jotka tukevat brändin tavoitteellista ja suunnitelmallista rakentamista.