Murrosikäisen tunne- ja vuorovaikutustaidot : ymmärtäminen ja tukeminen
Ignat, Lisa; Luotola, Ella-Mari; Pekkanen, Noora (2024)
Ignat, Lisa
Luotola, Ella-Mari
Pekkanen, Noora
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134828
Tiivistelmä
Viime vuosina yleiseen keskusteluun on noussut laajasti nuorten pahoinvointi sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen merkitys. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia eri tekijöitä, jotka vaikuttavat murrosikäisen tunne- ja vuorovaikutustaitoihin sekä löytää eri tapoja tukea näiden taitojen kehittymistä. Tällä opinnäytetyöllä haluttiin lisätä tietoisuutta laajasti eri sosiaalisten ympäristöjen vaikutuksista. Työ on suunnattu murrosikäisten huoltajille sekä heidän kanssaan työskenteleville.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valikoitui kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineistoa haettiin LAB Primosta, Finnasta sekä Google Scholarista. Aineistoiksi valikoitui 10 aineistoa, joita analysoitiin laadullista sisällönanalyysiä hyödyntämällä.
Merkittäviksi tekijöiksi tunne- ja vuorovaikutustaitojen takana nousi aivojen kehitys, yli sukupolvisuus, sosiaalisen median vaikutukset sekä toiminnanohjauksen merkitys. Murrosikäisen taitojen kehitystä voi tukea niin kotona kuin koulussakin. Kotona tuki keskittyy vanhemmilta saamaan tukeen ja turvaan. Koulussa murrosikäistä voi tukea PEHIA-toimintamallin tai palveluoppimisen avulla. Lisäksi lisäämällä tunne- ja vuorovaikutustaitoja käsitteleviä koulutuksia opettajille voidaan edistää murrosikäisen tukemista.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valikoitui kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineistoa haettiin LAB Primosta, Finnasta sekä Google Scholarista. Aineistoiksi valikoitui 10 aineistoa, joita analysoitiin laadullista sisällönanalyysiä hyödyntämällä.
Merkittäviksi tekijöiksi tunne- ja vuorovaikutustaitojen takana nousi aivojen kehitys, yli sukupolvisuus, sosiaalisen median vaikutukset sekä toiminnanohjauksen merkitys. Murrosikäisen taitojen kehitystä voi tukea niin kotona kuin koulussakin. Kotona tuki keskittyy vanhemmilta saamaan tukeen ja turvaan. Koulussa murrosikäistä voi tukea PEHIA-toimintamallin tai palveluoppimisen avulla. Lisäksi lisäämällä tunne- ja vuorovaikutustaitoja käsitteleviä koulutuksia opettajille voidaan edistää murrosikäisen tukemista.