Ulkoisen viestinnän vaikuttavuuden mittaaminen ja arviointi GLOW2.0 -hankkeessa
Vanninen, Sanna (2024)
Vanninen, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235076
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ulkoisen viestinnän vaikuttavuustyökalu Karelia-ammattikorkeakoulun koordinoimalle GLOW2.0 -hankkeelle. GLOW2.0 on kansainvälinen hanke, joka pyrkii lisäämään pimeän ajan matkailun vetovoimaa toiminta-alueillaan.
Työ toteutettiin hankkeen viestinnän toiminnallisena kehittämistehtävänä, jonka aineistona käytettiin työvaiheiden kriittistä kuvausta suhteessa tietoperustaan. Toiminnallisen työn tarkoitusta ja luotettavuutta perusteltiin lisäksi asiantuntijahaastattelujen avulla.
Lopputuloksena syntynyt ulkoisen viestinnän vaikuttavuustyökalu mittaa hankkeen ulkoisen viestinnän toteutuneita toimenpiteitä ja niiden tuloksia. Lisäksi työkalu helpottaa hankkeen kokonaisvaikuttavuuden arviointityötä, ja tehostaa hankkeen viestintätoimien raportointia. Työn tulokset ovat jatkokehitettävissä ja sovellettavissa laajasti.
Työ toteutettiin hankkeen viestinnän toiminnallisena kehittämistehtävänä, jonka aineistona käytettiin työvaiheiden kriittistä kuvausta suhteessa tietoperustaan. Toiminnallisen työn tarkoitusta ja luotettavuutta perusteltiin lisäksi asiantuntijahaastattelujen avulla.
Lopputuloksena syntynyt ulkoisen viestinnän vaikuttavuustyökalu mittaa hankkeen ulkoisen viestinnän toteutuneita toimenpiteitä ja niiden tuloksia. Lisäksi työkalu helpottaa hankkeen kokonaisvaikuttavuuden arviointityötä, ja tehostaa hankkeen viestintätoimien raportointia. Työn tulokset ovat jatkokehitettävissä ja sovellettavissa laajasti.