Markkinointisuunnitelma ja vuosikello Kajaanin ammattikorkeakoulun kirjastolle sisällöntuotannon avuksi
Peuraniemi, Aatu (2024)
Peuraniemi, Aatu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235162
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa Kajaanin ammattikorkeakoulun kirjastoa tuottamaan sosiaaliseen mediaan sisältöä säännöllisesti sekä lisäämään sen näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Työ toteutettiin kehittämistyönä, jonka tuloksena kirjastolle syntyi markkinointisuunnitelma ja vuosikello sisällöntuotannon apuvälineeksi.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui markkinointisuunnitelmasta, sisältömarkkinoinnista ja sosiaalisesta mediasta. Teoriassa perehdyttiin P.R. Smithin luomaan SOSTAC-markkinointimalliin ja sen vaiheisiin, sillä sitä käytettiin apuna markkinointisuunnitelman laatimisessa. Tietoperusta sisälsi myös korkeakoulukirjastoa koskevan luvun, jossa käsiteltiin kirjaston markkinoinnin ominaispiirteitä ja esiteltiin työn toimeksiantaja, Kajaanin ammattikorkeakoulun kirjasto. Työn teoreettisen osion lähdeaineisto koostui markkinoinnin kirjallisuudesta ja kirjastoalaa koskevista artikkeleista.
Opinnäytetyössä käytettiin aineistonkeruumenetelmänä määrällistä tutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kyselyn avulla selvitettiin KAMKin kirjaston asiakkaiden näkemyksiä ja toiveita kirjaston sosiaalisen median käytöstä, viestintäkanavista ja siellä olevien sisältöjen aiheista. Kysely lähetettiin sähköpostin kautta KAMKin opiskelijoille ja henkilökunnalle sekä kirjaston nettisivuilla ja Facebookissa. Kyselystä saatujen tietojen ja työn tietoperustan pohjalta laadittiin markkinointisuunnitelma kirjastolle kolmeen viestintäkanavaan. Markkinointisuunnitelmassa asetettiin tavoitteet kullekin kanavalle ja määriteltiin keinot tavoitteiden saavuttamiseen sekä ehdotettiin kanaviin sopivia julkaisuideoita ja -muotoja. Lisäksi markkinointisuunnitelmassa kuvattiin keskeiset mittarit, joita kirjasto voi ottaa käyttöön seuratakseen tuottamiensa sisältöjen onnistumista ja tavoittavuutta.
Kehittämistehtävä sisältää markkinointisuunnitelman, markkinoinnin vuosikellon ja tehdyt esimerkkisisällöt kirjaston viestintäkanaviin. Vuosikello laadittiin kirjaston markkinointiin liittyvien ajanjaksojen, järjestöjen teemapäivien ja toimeksiantajalta saatujen tietojen pohjalta. Vuosikellon rakentamisessa otettiin huomioon kirjaston henkilökunnan tarpeet ja kirjaston toimintavuoteen vaikuttavat keskeiset ajanjaksot. Opinnäytetyön lopputuloksena KAMKin kirjastolle valmistui markkinointisuunnitelma ja vuosikello, jota henkilökunta voi käyttää sisältöjä suunnitellessaan ja tuottaessaan.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui markkinointisuunnitelmasta, sisältömarkkinoinnista ja sosiaalisesta mediasta. Teoriassa perehdyttiin P.R. Smithin luomaan SOSTAC-markkinointimalliin ja sen vaiheisiin, sillä sitä käytettiin apuna markkinointisuunnitelman laatimisessa. Tietoperusta sisälsi myös korkeakoulukirjastoa koskevan luvun, jossa käsiteltiin kirjaston markkinoinnin ominaispiirteitä ja esiteltiin työn toimeksiantaja, Kajaanin ammattikorkeakoulun kirjasto. Työn teoreettisen osion lähdeaineisto koostui markkinoinnin kirjallisuudesta ja kirjastoalaa koskevista artikkeleista.
Opinnäytetyössä käytettiin aineistonkeruumenetelmänä määrällistä tutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kyselyn avulla selvitettiin KAMKin kirjaston asiakkaiden näkemyksiä ja toiveita kirjaston sosiaalisen median käytöstä, viestintäkanavista ja siellä olevien sisältöjen aiheista. Kysely lähetettiin sähköpostin kautta KAMKin opiskelijoille ja henkilökunnalle sekä kirjaston nettisivuilla ja Facebookissa. Kyselystä saatujen tietojen ja työn tietoperustan pohjalta laadittiin markkinointisuunnitelma kirjastolle kolmeen viestintäkanavaan. Markkinointisuunnitelmassa asetettiin tavoitteet kullekin kanavalle ja määriteltiin keinot tavoitteiden saavuttamiseen sekä ehdotettiin kanaviin sopivia julkaisuideoita ja -muotoja. Lisäksi markkinointisuunnitelmassa kuvattiin keskeiset mittarit, joita kirjasto voi ottaa käyttöön seuratakseen tuottamiensa sisältöjen onnistumista ja tavoittavuutta.
Kehittämistehtävä sisältää markkinointisuunnitelman, markkinoinnin vuosikellon ja tehdyt esimerkkisisällöt kirjaston viestintäkanaviin. Vuosikello laadittiin kirjaston markkinointiin liittyvien ajanjaksojen, järjestöjen teemapäivien ja toimeksiantajalta saatujen tietojen pohjalta. Vuosikellon rakentamisessa otettiin huomioon kirjaston henkilökunnan tarpeet ja kirjaston toimintavuoteen vaikuttavat keskeiset ajanjaksot. Opinnäytetyön lopputuloksena KAMKin kirjastolle valmistui markkinointisuunnitelma ja vuosikello, jota henkilökunta voi käyttää sisältöjä suunnitellessaan ja tuottaessaan.
