Yhteistyöllä AAC-menetelmien osaamista varhaiskasvatukseen : koulutuskokonaisuus varhaiskasvatuksen työntekijöille.
Liimatainen, Henna (2024)
Liimatainen, Henna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235129
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli ajankohtainen ja merkityksellinen, sillä lasten kielelliset vaikeudet koskevat jopa joka viidettä lasta eikä tilaajataholla, Pyhäjärven kaupungin varhaiskasvatuksella, ollut viime vuosina järjestetty samantapaista koulutusta työntekijöille. Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena toteutettiin Yhteistyössä AAC-menetelmien osaamista varhaiskasvatukseen -koulutuskokonaisuus yhteistyössä Pyhäjärven kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa. Aineistoa kerättiin osallistavalla, sähköisellä alkukyselylomakkeella, jonka tavoitteena oli tuoda ilmi, millaisia tarpeita ja toiveita varhaiskasvattajilla oli koulutusta kohtaan. Koulutuskokonaisuus luotiin alkukyselyn pohjalta.
Koulutuskokonaisuuden tavoitteita oli luoda kunnioittava ja kannustava oppimisympäristö, antaa varhaiskasvattajille peruspohjaa ryhtyä matalalla kynnyksellä toteuttamaan AAC-menetelmiä osana päiväkotiarkea sekä tukea varhaiskasvattajien reflektiivistä ajattelua. Reflektiivisen ajattelun pyrkimyksenä oli pelkkien uusien viittomien opettelun sijaan ymmärtää merkitys, miksi AAC-menetelmien käyttö lapsille on oleellista.
Opinnäytetyön loppukyselyn tulokset osoittivat, että koulutuskokonaisuus lisäsi osallistujien osaamista ja halua käyttää AAC-menetelmiä työssään. Kaikki osallistujat kokivat koulutuksen oppimisympäristön kannustavana ja kunnioittavana. Osallistujat kokivat myös AAC-menetelmien käytön loogisempana ja helposti arjessa käytettävinä kuin aiemmin olivat ajatelleet.
Opinnäytetyötä on mahdollista jatkaa niin tutkimuksellisena kuin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tutkimuksellisena opinnäytetyönä voisi tutkia esimerkiksi koulutuskokonaisuuteen osallistujien AAC-menetelmien käyttöä jatkossa. Toiminnallisena opinnäytetyönä taas koulutuskokonaisuutta voisi hyödyntää muihin yksiköihin, kuten vammaispalveluihin tai syventää koulutuskokonaisuuteen osallistuneiden osaamista jatkokoulutuksella.
Koulutuskokonaisuuden tavoitteita oli luoda kunnioittava ja kannustava oppimisympäristö, antaa varhaiskasvattajille peruspohjaa ryhtyä matalalla kynnyksellä toteuttamaan AAC-menetelmiä osana päiväkotiarkea sekä tukea varhaiskasvattajien reflektiivistä ajattelua. Reflektiivisen ajattelun pyrkimyksenä oli pelkkien uusien viittomien opettelun sijaan ymmärtää merkitys, miksi AAC-menetelmien käyttö lapsille on oleellista.
Opinnäytetyön loppukyselyn tulokset osoittivat, että koulutuskokonaisuus lisäsi osallistujien osaamista ja halua käyttää AAC-menetelmiä työssään. Kaikki osallistujat kokivat koulutuksen oppimisympäristön kannustavana ja kunnioittavana. Osallistujat kokivat myös AAC-menetelmien käytön loogisempana ja helposti arjessa käytettävinä kuin aiemmin olivat ajatelleet.
Opinnäytetyötä on mahdollista jatkaa niin tutkimuksellisena kuin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tutkimuksellisena opinnäytetyönä voisi tutkia esimerkiksi koulutuskokonaisuuteen osallistujien AAC-menetelmien käyttöä jatkossa. Toiminnallisena opinnäytetyönä taas koulutuskokonaisuutta voisi hyödyntää muihin yksiköihin, kuten vammaispalveluihin tai syventää koulutuskokonaisuuteen osallistuneiden osaamista jatkokoulutuksella.