Vastuullinen valmentaja -verkkokurssin hyödynnettävyys käytännön valmennus- ja ohjaustoiminnassa
Ääpälä, Aki (2024)
Ääpälä, Aki
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235177
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Olympiakomitean Vastuullinen valmentaja -verkkokurssin hyödynnettävyyttä käytännön ohjaus- ja valmennustoiminnassa. Työn tavoitteena oli saada tietoa turkulaisten valmentajien kokemuksista kurssin hyödynnettävyyden suhteen verrattuna heidän valmennuksensa ja ohjauksensa koulutuksen tasoon. Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena valmiiseen aineistoon. Aineiston ovat keränneet Turun kaupungin liikuntatoimi ja Olympiakomitea keväällä 2024.
Opinnäytetyö eteni määrällisen tutkimuksen vaiheiden mukaisesti. Työn teoriaosuudessa käsitellään lasten ja nuorten liikuntaa ja liikunnallista aktiivisuutta, valmentamista ja valmennusosaamista, sekä toimeksiantajaa ja sen keskeisimpiä kehittämislinjauksia, jotka ovat oleellisessa asemassa opinnäytetyön suhteen. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan vain turkulaisia vastaajia, josta saatiin otos tutkimukselle (n=32). Tulosten analysoinnissa käytettiin apuna PSPP-ohjelmaa, joka on tarkoitettu tilastollisten analyysien työkaluksi.
Tulokset antavat samanlaista suuntaa vastaajien koulutustasosta, kuin Turun kaupungin Liikuntapalveluiden vuoden 2023 seurakyselyn vastaukset. Vastauksista ilmenee, että vastaajat, joilla ei ole mitään valmentamiseen ja ohjaamiseen liittyvää koulutustasoa, hyötyivät eniten verkkokurssin suorittamisesta. Kaikkia turkulaisia vastaajia tarkastellessa suurimpana aihealueena koettuun hyödyllisyyteen oli ohjaus- ja valmennustyön vaativuuden ja vastuualueiden ymmärtäminen, joista 71,9 % vastaajista kokivat hyötyä. Lisäksi 68,8 % vastaajista kokivat hyötyä motivaation suhteen jatkamaan ja kehittääkseen omaa ohjaus- ja valmennusosaamistaan ja 65,6 % koki, että vastuullisessa valmennuksessa on tärkeää ymmärtää ohjaus- ja valmennustyössä käytettäviä suuntaviivoja ja raameja. Tuloksista ilmenee myös, että 90,6 % vastaajista suosittelee Vastuullinen valmentaja -verkkokurssin suorittamista muille valmentajille ja ohjaajille.
Verkkokurssin hyödynnettävyyttä voidaan jatkossa tutkia vertaamalla koettua hyödynnettävyyttä vastaajien ikään ja iän tuomaan kokemukseen sekä aikaan, kuinka kauan vastaaja on toiminut valmentajana ja ohjaajana. Tutkimuksessa voidaan myös tarkastella koko otantaa valtakunnallisesti ja siten saada kokonais valtaisesti vastauksia verkkokurssin hyödynnettävyyden suhteen. Turun osalta jatkotutkimusideana voitaisiin ottaa enemmän selvää mm. Boostii -edun toiminnassa mukana olevista turkulaisista seuroista ja seuran ohjaajista ja valmentajista, jotka ovat suorittaneet verkkokurssin ja siten kohdentaa tutkimus vain tähän tiettyyn kohderyhmään.
Opinnäytetyö eteni määrällisen tutkimuksen vaiheiden mukaisesti. Työn teoriaosuudessa käsitellään lasten ja nuorten liikuntaa ja liikunnallista aktiivisuutta, valmentamista ja valmennusosaamista, sekä toimeksiantajaa ja sen keskeisimpiä kehittämislinjauksia, jotka ovat oleellisessa asemassa opinnäytetyön suhteen. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan vain turkulaisia vastaajia, josta saatiin otos tutkimukselle (n=32). Tulosten analysoinnissa käytettiin apuna PSPP-ohjelmaa, joka on tarkoitettu tilastollisten analyysien työkaluksi.
Tulokset antavat samanlaista suuntaa vastaajien koulutustasosta, kuin Turun kaupungin Liikuntapalveluiden vuoden 2023 seurakyselyn vastaukset. Vastauksista ilmenee, että vastaajat, joilla ei ole mitään valmentamiseen ja ohjaamiseen liittyvää koulutustasoa, hyötyivät eniten verkkokurssin suorittamisesta. Kaikkia turkulaisia vastaajia tarkastellessa suurimpana aihealueena koettuun hyödyllisyyteen oli ohjaus- ja valmennustyön vaativuuden ja vastuualueiden ymmärtäminen, joista 71,9 % vastaajista kokivat hyötyä. Lisäksi 68,8 % vastaajista kokivat hyötyä motivaation suhteen jatkamaan ja kehittääkseen omaa ohjaus- ja valmennusosaamistaan ja 65,6 % koki, että vastuullisessa valmennuksessa on tärkeää ymmärtää ohjaus- ja valmennustyössä käytettäviä suuntaviivoja ja raameja. Tuloksista ilmenee myös, että 90,6 % vastaajista suosittelee Vastuullinen valmentaja -verkkokurssin suorittamista muille valmentajille ja ohjaajille.
Verkkokurssin hyödynnettävyyttä voidaan jatkossa tutkia vertaamalla koettua hyödynnettävyyttä vastaajien ikään ja iän tuomaan kokemukseen sekä aikaan, kuinka kauan vastaaja on toiminut valmentajana ja ohjaajana. Tutkimuksessa voidaan myös tarkastella koko otantaa valtakunnallisesti ja siten saada kokonais valtaisesti vastauksia verkkokurssin hyödynnettävyyden suhteen. Turun osalta jatkotutkimusideana voitaisiin ottaa enemmän selvää mm. Boostii -edun toiminnassa mukana olevista turkulaisista seuroista ja seuran ohjaajista ja valmentajista, jotka ovat suorittaneet verkkokurssin ja siten kohdentaa tutkimus vain tähän tiettyyn kohderyhmään.