Förbättring av kvaliteten och genomflödet i en fraktterminal : en handbok
Jakka, Alexander (2024)
Jakka, Alexander
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235374
Tiivistelmä
Studien berör internationella avdelningen av en fraktterminal som ägs av ett finländskt logistikbolag. Utomstående element som påverkar utrikesterminalen som studien behandlar är många, och därmed har studien begränsats till att behandla enbart operationer inom terminalen. Problem som berör kundavtal, eller det gällande kollektivavtalet ingår inte i denna studie. Avdelningen som studien undersöker lider av många problem, som bland annat fraktvolymväxlingar, utrymmet i terminalen räcker inte till, och brister i informationsflödet. Syftet med studien är att identifiera problem på utrikesavdelningen, och sedan hitta potentiella lösningar för de identifierade problemen. Resultatet presenterades sedan i handboksform för uppdragsgivaren. Den teoretiska referensramen i studien behandlar inlärning, samt teorier om hur man skriver en bra handbok. Dessa teorier användes sedan för att forma handboken för uppdragsgivaren. I teorikapitlet presenteras även grunderna för Lean tankesättet, då dess principer användes som stöd för att hitta lösningar för de identifierade problemen. Som metoder för denna studie användes semi-strukturerade intervjuer och observation. Resultatet ledde till att många problem identifierades, och även en mängd lösningar för dessa problem. Då materialet samlats och handboken blev färdig, överläts den till uppdragsgivaren, materialet i handboken kommer sedan att tas i beaktande då ett projekt för att effektiviseringen av avdelningen börjar senare i år. This study concerns the international department of a freight terminal, belonging to a Finnish logistics company. External elements that affect the international department in question are many, and therefore the study has been narrowed down to concern only operation in the terminal. Potential problems that concern contracts with customers, or the currently valid collective agreement, are outside the scope of this study. The department that this study concerns, is plagued by many problems, among others great fluctuations in freight volume from day to day, lack of space, and flaws in the flow of information. The aim of the study is to identify the problems in the international department, and to find potential solutions for the identified problems. The results were then presented to the client in the form of a handbook. The theoretical frame of the study is based on theories about adult learning, and on theories supporting the making of a good manual, or handbook. In the theory chapter the basics of Lean are also presented, as these principles were used to help in finding solutions for the identified problems. Semi-structured interviews and observation were used as methodologies for this study. The result is that many problems were identified, and several potential solutions to solve the identified problems were found. When all material had been gathered, and the handbook was ready, it was handed over to the client. The outcome of the survey will be considered when a rearrangement of the operations at the department will begin later this year.