Liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelma aloittelevalle markkinointiyritykselle
Storkkila, Alex; Turunen, Taija (2024)
Storkkila, Alex
Turunen, Taija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235258
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä laadittiin liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelma aloittelevalle markkinointiyritykselle, joka tarjoaa kustannustehokkaita ja asiakaslähtöisiä markkinointipalveluja pienyrityksille. Tavoitteena oli luoda käytännönläheinen ja toteuttamiskelpoinen suunnitelma, joka tukee yrityksen perustamisvaihetta ja auttaa rakentamaan vahvan pohjan liiketoiminnan käynnistämiselle. Työn lähtökohtana oli myös markkinaraon tunnistaminen, sillä monet pienyritykset kohtaavat haasteita digitaalisten markkinointivälineiden hyödyntämisessä.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja sen sisältö koostuu neljästä eri osiosta. Kahdessa ensimmäisessä osiossa käsitellään liiketoiminta- sekä markkinointisuunnitelman teoreettisia lähtökohtia ja luodaan teoreettinen pohja käytännön toteutusta varten. Kolmannessa ja neljännessä osiossa toteutetaan markkinointiyrityksen liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelmat käytännössä teoriaa peilaten.
Liiketoimintasuunnitelmassa kartoitettiin toimintaympäristöä analyysityökalujen, kuten PESTEL- ja SWOT-analyysien avulla. Lisäksi käsiteltiin muun muassa yritysmuodon valintaprosessia, asiakassegmentointia sekä kirjanpidon järjestämistä. Markkinointisuunnitelma keskittyi brändäykseen, verkkosivuihin sekä sosiaalisen median strategiaan. Työn tuloksena syntyi kattava sekä käytännönläheinen suunnitelma, joka auttoi perustajaa jäsentelemään ja konkretisoimaan ajatuksiaan tulevasta yrityksestään.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja sen sisältö koostuu neljästä eri osiosta. Kahdessa ensimmäisessä osiossa käsitellään liiketoiminta- sekä markkinointisuunnitelman teoreettisia lähtökohtia ja luodaan teoreettinen pohja käytännön toteutusta varten. Kolmannessa ja neljännessä osiossa toteutetaan markkinointiyrityksen liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelmat käytännössä teoriaa peilaten.
Liiketoimintasuunnitelmassa kartoitettiin toimintaympäristöä analyysityökalujen, kuten PESTEL- ja SWOT-analyysien avulla. Lisäksi käsiteltiin muun muassa yritysmuodon valintaprosessia, asiakassegmentointia sekä kirjanpidon järjestämistä. Markkinointisuunnitelma keskittyi brändäykseen, verkkosivuihin sekä sosiaalisen median strategiaan. Työn tuloksena syntyi kattava sekä käytännönläheinen suunnitelma, joka auttoi perustajaa jäsentelemään ja konkretisoimaan ajatuksiaan tulevasta yrityksestään.