Uuden brändin lanseeraaminen sosiaalisen median kanavissa
Suorsa, Tinja (2024)
Suorsa, Tinja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235218
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka uusi brändi lanseerataan sosiaalisen median kanavissa tehokkaasti. Työn tavoitteena on luoda sisältösuunnitelma yritykselle, joka tukee lanseerausta ja brändin tunnettuuden kasvattamista. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistehtävänä, jonka tuloksena syntyi käytännönläheinen sisältösuunnitelma toimeksiantajalle. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Peerâ Hotels & Cottages -perheyritys, jolla on seitsemän uniikkia kohdetta ympäri pohjoisen Suomen. Yritys on perustettu vuonna 1992. Sisältösuunnitelma laaditaan uudelle Peerâ’n hotellikohteelle Kajaanissa, Hotel Kajanukselle.
Tämän työn teoreettinen viitekehys koostui brändin määritelmästä sekä sen ulottuvuuksista, uuden brändin lanseeraamisesta, brändin visuaalisuudesta, sisältömarkkinoinnista, sisältöstrategiasta, sosiaalisesta mediasta ja sen kanavista sekä teemahaastattelusta ja sen analysoinnista.
Opinnäytetyön kehittämistehtävässä luotiin ja toteutettiin keväälle 2023 kohdennettu sisältösuunnitelma uudelle brändille, joka pohjautui valittuihin ostajapersooniin. Suunnitelmassa painotettiin brändin visuaalista ja sisällöllistä yhtenäisyyttä, ja siihen sisällytettiin brändiä tukevia julkaisuja. Työn lopussa esitetään kehittämisehdotuksia, joita toimeksiantaja voi hyödyntää tulevassa markkinoinnissaan.
Tämän työn teoreettinen viitekehys koostui brändin määritelmästä sekä sen ulottuvuuksista, uuden brändin lanseeraamisesta, brändin visuaalisuudesta, sisältömarkkinoinnista, sisältöstrategiasta, sosiaalisesta mediasta ja sen kanavista sekä teemahaastattelusta ja sen analysoinnista.
Opinnäytetyön kehittämistehtävässä luotiin ja toteutettiin keväälle 2023 kohdennettu sisältösuunnitelma uudelle brändille, joka pohjautui valittuihin ostajapersooniin. Suunnitelmassa painotettiin brändin visuaalista ja sisällöllistä yhtenäisyyttä, ja siihen sisällytettiin brändiä tukevia julkaisuja. Työn lopussa esitetään kehittämisehdotuksia, joita toimeksiantaja voi hyödyntää tulevassa markkinoinnissaan.