Sosionomin AMK-opinnot osana ammatillisen osaamisen kehittymistä
Niromaa, Eliisa (2024)
Niromaa, Eliisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134769
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda sähköinen portfoliokoonti opintojen keskeisimmistä teemoista sekä luoda infograafi, josta ilmenee sekä työnantajan että työntekijän näkökulmasta omaehtoisten opintojen hyödyt. Lisäksi tarkoituksena oli oma oppimisprosessi. Tavoitteena oli tehdä näkyväksi sosionomin ammattikorkeakouluopintojen synnyttämä kasvu ja hyöty osana ammatillisen osaamisen kehittymistä. Työelämäkumppanina oli Pirkanmaan edunvalvontatoimisto.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkastellaan sosionomin kompetensseja, ammatillisen osaamisen kehittymistä sekä sähköisen portfolion käyttöä asiantuntijuuden kasvun tukena. Sähköisen portfolion ja infograafin sisältö koostuu tekijän opintojen aikaisista havainnoista ja oivalluksista sekä niitä tukevista lähteistä. Kehittämismenetelmänä on autoetnografia, joka on laadullisen tutkimuksen lähestymistapa. Autoetnografia on systemaattinen ja suunnitelmallinen keino päästä tavoitteisiin ja tieto rakentuu teorian sekä kokemuksen yhteisvaikutuksesta.
Opinnäytetyöprosessissa syntyneet tuotokset ilmentävät omaehtoisten opintojen hyötyjä ja merkittävyyttä ammatillisen kehittymisen näkökulmasta sekä antavat konkreettista tietoa työnantajalle opintojen sisällöstä ja sen teemoista. Sähköisen portfolion käyttäminen sosiaalialalla tai sosiaalialan opinnoissa mahdollistaa oman osaamisen esille tuomista visuaalisin keinoin.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkastellaan sosionomin kompetensseja, ammatillisen osaamisen kehittymistä sekä sähköisen portfolion käyttöä asiantuntijuuden kasvun tukena. Sähköisen portfolion ja infograafin sisältö koostuu tekijän opintojen aikaisista havainnoista ja oivalluksista sekä niitä tukevista lähteistä. Kehittämismenetelmänä on autoetnografia, joka on laadullisen tutkimuksen lähestymistapa. Autoetnografia on systemaattinen ja suunnitelmallinen keino päästä tavoitteisiin ja tieto rakentuu teorian sekä kokemuksen yhteisvaikutuksesta.
Opinnäytetyöprosessissa syntyneet tuotokset ilmentävät omaehtoisten opintojen hyötyjä ja merkittävyyttä ammatillisen kehittymisen näkökulmasta sekä antavat konkreettista tietoa työnantajalle opintojen sisällöstä ja sen teemoista. Sähköisen portfolion käyttäminen sosiaalialalla tai sosiaalialan opinnoissa mahdollistaa oman osaamisen esille tuomista visuaalisin keinoin.