Terveyspalveluihin liittyvien digitaitojen ohjaaminen terveysasemilla
Haila, Leena; Kaasinen, Marja (2024)
Haila, Leena
Kaasinen, Marja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134802
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa ja kehittää digitaitojen ohjaamista terveysasemilla. Tavoitteena oli edistää erilaisten asiakasryhmien digitaalisten terveyspalveluiden käyttöön liittyvää digiosallisuutta ja yhdenvertaisuutta. Opinnäytetyö liittyy Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen Suomen kestävän kasvun ohjelman RRP-hankkeeseen. Hanke on alkanut keväällä 2023 ja tätä toiminnallista kehittämismuotoista opinnäytetyötä tehtiin hankkeessa viiden viikon ajan 5.8.-8.9.2024.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin osallistumalla viikoittaisiin digitaalisten terveyspalveluiden digiohjauksiin. Digiohjauksissa ohjattiin Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella käytössä olevien digitaalisten terveyspalveluiden, kuten Maisan ja Omakannan, käyttöä. Digiohjausta toteutettiin Vantaalla Koivukylän, Myyrmäen ja Tikkurilan terveysasemilla. Digiohjausten jälkeen asiakkailla oli mahdollisuus antaa palautetta asiakaskyselyyn osallistumalla.
Yhteiskunnan digitalisoituessa on tärkeää oppia digitaitoja, jotta pystyy hoitamaan jokapäiväisiä arjen asioita. Haavoittuvassa asemassa olevat ihmisryhmät, kuten esimerkiksi ikäihmiset, ovat vaarassa digisyrjäytyä, jos he eivät saa ohjausta laitteiden ja digipalveluiden käyttöön. Digiohjauksen asiakaskyselyn perusteella digiohjaukset koettiin hyödyllisiksi ja niitä toivottiin myös jatkossa. Digiohjauksissa tuli esille, miten digitaidot vaikuttivat siihen, miten sähköisiä terveyspalveluita osattiin käyttää. Jos esimerkiksi oli ongelmia älypuhelimen käytössä, ei edes päässyt alkuun palveluiden käytössä eli kirjautumaan palveluihin.
Jatkokehitysehdotuksina digitaitojen vahvistamiseksi digitaalisten palveluiden digitukea tulisi olla matalalla kynnyksellä tarjolla ja terveysasemilla voisi olla lisäksi yhteiskäyttökoneita, jolloin palveluiden käyttöä voisi harjoitella myös itsenäisesti. Digiosallisuuden ja kaikille yhteisten digipalvelujen saavutettavuuden kannalta olisi tärkeää, että niillä digisyrjäytyneillä, joilla ei ole pääsyä laitteisiin, olisi terveysasemalla mahdollisuus käyttää laitteita. Digitukea tulisi myös mainostaa niin, että tieto tuesta saavuttaisi asiakkaat mahdollisimman hyvin.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin osallistumalla viikoittaisiin digitaalisten terveyspalveluiden digiohjauksiin. Digiohjauksissa ohjattiin Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella käytössä olevien digitaalisten terveyspalveluiden, kuten Maisan ja Omakannan, käyttöä. Digiohjausta toteutettiin Vantaalla Koivukylän, Myyrmäen ja Tikkurilan terveysasemilla. Digiohjausten jälkeen asiakkailla oli mahdollisuus antaa palautetta asiakaskyselyyn osallistumalla.
Yhteiskunnan digitalisoituessa on tärkeää oppia digitaitoja, jotta pystyy hoitamaan jokapäiväisiä arjen asioita. Haavoittuvassa asemassa olevat ihmisryhmät, kuten esimerkiksi ikäihmiset, ovat vaarassa digisyrjäytyä, jos he eivät saa ohjausta laitteiden ja digipalveluiden käyttöön. Digiohjauksen asiakaskyselyn perusteella digiohjaukset koettiin hyödyllisiksi ja niitä toivottiin myös jatkossa. Digiohjauksissa tuli esille, miten digitaidot vaikuttivat siihen, miten sähköisiä terveyspalveluita osattiin käyttää. Jos esimerkiksi oli ongelmia älypuhelimen käytössä, ei edes päässyt alkuun palveluiden käytössä eli kirjautumaan palveluihin.
Jatkokehitysehdotuksina digitaitojen vahvistamiseksi digitaalisten palveluiden digitukea tulisi olla matalalla kynnyksellä tarjolla ja terveysasemilla voisi olla lisäksi yhteiskäyttökoneita, jolloin palveluiden käyttöä voisi harjoitella myös itsenäisesti. Digiosallisuuden ja kaikille yhteisten digipalvelujen saavutettavuuden kannalta olisi tärkeää, että niillä digisyrjäytyneillä, joilla ei ole pääsyä laitteisiin, olisi terveysasemalla mahdollisuus käyttää laitteita. Digitukea tulisi myös mainostaa niin, että tieto tuesta saavuttaisi asiakkaat mahdollisimman hyvin.