Asiakastyytyväisyyden kehittäminen kouluruokailussa
Therman, Maij-Len (2024)
Therman, Maij-Len
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134842
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimustyönä, ja sen tavoitteena oli selvittää lukion oppilaiden asiakastyytyväisyyden nykytila kouluruokalan toimintaan. Tavoitteena oli myös tunnistaa kehityskohteita asiakastyytyväisyyden lisäämiseksi. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi kansainvälinen ravintola-, kiinteistö- ja toimitilapalveluita tarjoava yritys. Tutkimustulosten perusteella oli tarkoitus tehdä kehittämisehdotuksia ruokapalvelutuottajan toimintaan.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, joissa keskityttiin yksilön kokemuksiin ja näkökulmiin. Tutkimusaineistoa kerättiin strukturoidun lomakekyselyn sekä puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kouluruokailua, ravitsemussuosituksia ja kohderyhmien erityispiirteitä sekä asiakastyytyväisyyttä, asiakaskokemusta ja palvelun laatua.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että opiskelijat olivat tyytyväisiä asiakaspalveluun ja ravintolan yleisvaikutelmaan. Useat vastaukset korostivat kuitenkin toimivan ruokapalvelun merkitystä. Toistuvina teemoina tutkimustuloksissa nousivat esille ruokailun sujuvuus ja ruoan riittävyys sekä ruoka-annosten rakenne ja ulkonäkö. Tutkimuksessa kehityskohteiksi nousivat ruokalistan muokkaaminen opiskelijoiden toiveiden mukaiseksi, ruokien maun, ulkonäön ja rakenteen tarkistaminen, linjaston täydentämisen tehostaminen sekä lounasruoan riittävyyden varmistaminen.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, joissa keskityttiin yksilön kokemuksiin ja näkökulmiin. Tutkimusaineistoa kerättiin strukturoidun lomakekyselyn sekä puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kouluruokailua, ravitsemussuosituksia ja kohderyhmien erityispiirteitä sekä asiakastyytyväisyyttä, asiakaskokemusta ja palvelun laatua.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että opiskelijat olivat tyytyväisiä asiakaspalveluun ja ravintolan yleisvaikutelmaan. Useat vastaukset korostivat kuitenkin toimivan ruokapalvelun merkitystä. Toistuvina teemoina tutkimustuloksissa nousivat esille ruokailun sujuvuus ja ruoan riittävyys sekä ruoka-annosten rakenne ja ulkonäkö. Tutkimuksessa kehityskohteiksi nousivat ruokalistan muokkaaminen opiskelijoiden toiveiden mukaiseksi, ruokien maun, ulkonäön ja rakenteen tarkistaminen, linjaston täydentämisen tehostaminen sekä lounasruoan riittävyyden varmistaminen.