Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Erityinen tuki ja oppimisen haasteet Hiusalan koulutuksessa

Vesala, Laura (2024)

 
Avaa tiedosto
Vesala_Laura.pdf (892.4Kt)
Lataukset: 


Vesala, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235209
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Koulutuskeskus Salpauksen Hiusalan erityisen tuen opiskelijoiden tuen suunnitelmallisuutta, toteutumisen seurantaa ja tuen onnistumisen arviointia. Laki ammatillisesta koulutuksesta toisella asteella linjaa, että jokaisella oppijalla on oikeus tarvitsemaansa suunnitelmalliseen tukeen oppimisessa, joten tuki tulee suunnitella ja sen onnistumista tulee seurata ja arvioida säännöllisesti.

Tietoperustassa käsiteltiin erilaisia neuropsykiatrisia haasteita ja niiden vaikutuksia oppimiseen. Lisäksi tarkasteltiin ja peilattiin Salpauksen hiusalan erityisen tuen nykytilannetta Kansallisen arvioinnin tutkimuskeskuksen vuosina 2020–2021 tekemään arviointiin Erityisen tuen toteutumisesta toisella asteella. Eri menetelminä hyödynnetiin oppilaitoksen sisäistä verkostoyhteistyötä, opiskelijoita osallistavia oppimistehtäviä kuten ajatuskarttoja, osallis-tavia menetelmiä ja niiden pohjalta syntyneitä yhteisiä keskusteluja. Lisäksi hyödynnettiin erilaisia asiantuntijahaastatteluita, joiden avulla perehdyttiin erilaisiin pedagogisiin ohjausmenetelmiin.

Kehittämistyön tuloksena luotiin 8-vaiheinen prosessimalli erityisen tuen suunnitelmallisen toteuttamisen tueksi. Mallin avulla opiskelijalle voidaan tarjota yksilöllistä, suunniteltua sekä yhdenvertaista tukea osana henkilökohtaista oppimispolkua. Tavoitteena on, että opiskelija osallistuu itse tuen suunnitteluun ja sen sanoittamiseen, minkä jälkeen opetus- ja ohjaushenkilöstö kartoittaa tarvittavat pedagogiset työkalut arkeen ja tuen toteuttamiseen. Aukikirjoitetun prosessimallin lisäksi kootaan pedagogisten menetelmien salkku, jota voidaan tulevaisuudessa päivittää henkilöstön keskuudessa. Mallia ja menetelmäsalkkua voidaan hyödyntää Hius- ja kauneudenhoitoalan ammatillisten tutkinnonosien opetuksessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste