3-5- vuotiaiden lasten tunnetaitojen opettelua tukeva peli
Johansson, Laura; Pesonen, Tiia; Soikkeli, Sonja (2024)
Johansson, Laura
Pesonen, Tiia
Soikkeli, Sonja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235252
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa minkälaisia lasten tunnetaitoja vahvistavia pelejä ja leikkejä on jo kehitetty varhaiskasvatukseen. Tavoitteena oli myös kehittää 3–5- vuotiaiden lasten tunnetaitojen opettelua tukeva peli. Opinnäytetyön toimeksiantajia olivat Loviisan kaupunki, Espoon kaupunki sekä Tuusulan kunta. Opinnäytetyön taustalla oli lasten tunnetaitojen harjoittelun tärkeys ja merkitys lapsen hyvinvoinnin kannalta sekä helposti saatavilla olevan, matalla kynnyksellä käyttöönotettavan tunnetaitopelin tarve. Opinnäytetyön kohderyhmänä oli 3–5- vuotiaat lapset, joiden kanssa pelin toimivuutta testattiin eri päiväkodeissa.
Opinnäytetyö toteutettiin portfoliomuotoisena opinnäytetyönä. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin sosiaalipedagogista työotetta, kuntien varhaiskasvatussuunnitelmia sekä avattiin keskeisiä käsitteitä tunteisiin ja tunnetaitoihin liittyen. Ensimmäisessä osassa kartoitettiin jo olemassa olevia tunnetaitojen opetteluun tarkoitettuja pelejä ja leikkejä. Toisessa osassa tuotettiin Canva-ohjelmalla tunnetaitojen opettelua tukeva peli. Tuotoksena syntyi tunnekuvista koostuva korttipeli, jonka tavoitteena on auttaa lapsia tunnistamaan ja nimeämään eri tunteita.
Saadun palautteen perusteella korttipelistä tuli yksinkertainen, helposti sovellettavissa oleva peli. Lapset oppivat pelin idean nopeasti ja peli sai hyvää palautetta niin lapsilta, henkilöstöltä kuin erityisopettajilta. Pelin todettiin myös olevan monikäyttöinen esimerkiksi aamupiireihin, leikkeihin ja tunteisiin liittyviin keskusteluihin. Peliä jaettiin kaupunkien eri verkostoihin ilmaiseksi ladattavassa ja tulostettavassa muodossa.
Opinnäytetyö toteutettiin portfoliomuotoisena opinnäytetyönä. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin sosiaalipedagogista työotetta, kuntien varhaiskasvatussuunnitelmia sekä avattiin keskeisiä käsitteitä tunteisiin ja tunnetaitoihin liittyen. Ensimmäisessä osassa kartoitettiin jo olemassa olevia tunnetaitojen opetteluun tarkoitettuja pelejä ja leikkejä. Toisessa osassa tuotettiin Canva-ohjelmalla tunnetaitojen opettelua tukeva peli. Tuotoksena syntyi tunnekuvista koostuva korttipeli, jonka tavoitteena on auttaa lapsia tunnistamaan ja nimeämään eri tunteita.
Saadun palautteen perusteella korttipelistä tuli yksinkertainen, helposti sovellettavissa oleva peli. Lapset oppivat pelin idean nopeasti ja peli sai hyvää palautetta niin lapsilta, henkilöstöltä kuin erityisopettajilta. Pelin todettiin myös olevan monikäyttöinen esimerkiksi aamupiireihin, leikkeihin ja tunteisiin liittyviin keskusteluihin. Peliä jaettiin kaupunkien eri verkostoihin ilmaiseksi ladattavassa ja tulostettavassa muodossa.