Uskontokuntiin kuulumattomien vanhempien kokemuksia lastensa yhdenvertaisuuden toteutumisesta peruskoulussa
Jansson, Miia; Kälkäjä, Johanna (2024)
Jansson, Miia
Kälkäjä, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235268
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää uskontokuntiin kuulumattomien vanhempien kokemuksia lastensa yhdenvertaisuuden toteutumisesta peruskoulussa. Toimeksiantajana toimi Vapaa-ajattelijain Liitto ry. Tarkoituksena oli tutkia vanhempien näkemyksiä siitä, altistuvatko uskontokuntiin kuulumattomien perheiden lapset eriarvoisuuden ja ulkopuolisuuden kokemuksille peruskoulussa. Opinnäytetyö tutki vanhempien näkemyksiä siitä, voisiko oppilashuolto toimia lasten osallisuutta ja yhdenvertaisuutta lisäten. Tavoitteena oli tuoda uutta tietoa peruskouluissa työskenteleville sosiaalihuollon ammattilaisille sekä muille kouluissa toimiville ammattilaisille. Opinnäytetyö nosti aiemmin piilossa ollutta ilmiötä esiin.
Opinnäytetyö oli kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen yhdistelmä. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomake julkaistiin Facebookin Uskontokuntiin kuulumattomat vanhemmat – ryhmässä. Laadullinen osio analysoitiin aineistolähtöisellä, eli induktiivisella, sisällönanalyysillä. Määrällinen osio analysoitiin hyödyntämällä kvantitatiivisen tutkimuksen periaatteita.
Tietoperustassa käytiin aluksi läpi yhdenvertaisuuden ja osallisuuden käsitteitä. Tämän jälkeen perehdyttiin vähemmistöön, uskonnonvapauteen ja uskonnottomuuteen. Tietoperustaa tarkennettiin peruskouluympäristöön perus- ja ihmisoikeudellisesta näkökulmasta sekä oppilashuollon ja kouluissa tehtävän sosiaalityön kautta.
Tuloksista ilmeni että, vastaajat kokivat uskontokuntiin kuulumattomuuden vaikuttavan lastensa yhdenvertaisuuden ja osallisuuden toteutumiseen perusopetuksessa. Lisäksi tuloksista ilmeni vanhempien näkemys, etteivät koulut aina noudata asiaa koskevaa Opetushallituksen ohjetta. Vanhemmat kokivat, että oppilashuolto voisi toimia oppilaiden yhdenvertaisuutta ja osallisuutta lisäten.
Tulos kertoi, että uskontokuntiin kuulumattomien lasten yhdenvertaisuuteen ja osallisuuteen on kiinnitettävä enemmän huomiota, jotta heidän perus- ja ihmisoikeutensa toteutuisi peruskoulussa paremmin. Koulun ja vanhempien yhteistyötä tulisi kehittää. Opetushallituksen ohjeistuksen noudattaminen parantaisi uskontokuntiin kuulumattomien oppilaiden yhdenvertaisuuden ja osallisuuden toteutumista peruskoulussa.
Opinnäytetyö oli kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen yhdistelmä. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomake julkaistiin Facebookin Uskontokuntiin kuulumattomat vanhemmat – ryhmässä. Laadullinen osio analysoitiin aineistolähtöisellä, eli induktiivisella, sisällönanalyysillä. Määrällinen osio analysoitiin hyödyntämällä kvantitatiivisen tutkimuksen periaatteita.
Tietoperustassa käytiin aluksi läpi yhdenvertaisuuden ja osallisuuden käsitteitä. Tämän jälkeen perehdyttiin vähemmistöön, uskonnonvapauteen ja uskonnottomuuteen. Tietoperustaa tarkennettiin peruskouluympäristöön perus- ja ihmisoikeudellisesta näkökulmasta sekä oppilashuollon ja kouluissa tehtävän sosiaalityön kautta.
Tuloksista ilmeni että, vastaajat kokivat uskontokuntiin kuulumattomuuden vaikuttavan lastensa yhdenvertaisuuden ja osallisuuden toteutumiseen perusopetuksessa. Lisäksi tuloksista ilmeni vanhempien näkemys, etteivät koulut aina noudata asiaa koskevaa Opetushallituksen ohjetta. Vanhemmat kokivat, että oppilashuolto voisi toimia oppilaiden yhdenvertaisuutta ja osallisuutta lisäten.
Tulos kertoi, että uskontokuntiin kuulumattomien lasten yhdenvertaisuuteen ja osallisuuteen on kiinnitettävä enemmän huomiota, jotta heidän perus- ja ihmisoikeutensa toteutuisi peruskoulussa paremmin. Koulun ja vanhempien yhteistyötä tulisi kehittää. Opetushallituksen ohjeistuksen noudattaminen parantaisi uskontokuntiin kuulumattomien oppilaiden yhdenvertaisuuden ja osallisuuden toteutumista peruskoulussa.