Pedagogisen dokumentoinnin mallipohja
Lahti, Paula; Vuorinen, Paula (2024)
Lahti, Paula
Vuorinen, Paula
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235336
Tiivistelmä
Portfoliomuotoisen opinnäytetyömme tavoitteena oli edistää ja helpottaa pedagogista dokumentointia varhaiskasvatuksessa kehittämämme pilotointi-mallipohjan avulla. Osa henkilöstöstä oli kokenut nykyisen pedagogisen dokumentoinnin kanavan haasteellisena ja aikaa vievänä. Mallipohjaa kokeiltiin kahdessa Järvenpään varhaiskasvatusyksikössä, kahdessa tiimi-pari-ryhmässä. Se jaettiin pilotointiin osallistuville huoltajille, henkilöstölle sekä johtajille. Opinnäytetyön tavoitteena oli saavuttaa nopeasti ja vaivattomasti toteutettava mallipohja, jonka avulla varhaiskasvatuksen henkilöstö pystyy toteuttamaan varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022 mukaista pedagogista dokumentointia ryhmämuotoisesti. Mallipohjan oli myös tarkoitus helpottaa henkilöstön toiminnan kehittämistä ja arviointia sekä tehdä pedagogiikkaa näkyväksi huoltajille. Opinnäytetyön tietopohja perustuu varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin (Vasu) sekä kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) tietoperustaan.
Keräämämme palautteen mukaan pedagoginen dokumentointi mallipohjan avulla, oli onnistunut kokeilu. Huoltajat saivat sähköpostitse linkin, jonka kautta he pystyivät seuraamaan lapsensa varhaiskasvatusarkea. Huoltajat kokivat saaneensa enemmän tietoa arjessa tapahtuvasta pedagogiikasta. Henkilöstö koki mallipohjan käytön nopeammaksi ja helpommaksi, kuin nykyisen järjestelmän käytön. Opinnäytetyöstä olisi jatkossa hyvällä perehdytyksellä hyötyä sekä se toisi toivottua nopeutta ja helppoutta pedagogisen dokumentoinnin tueksi.
Keräämämme palautteen mukaan pedagoginen dokumentointi mallipohjan avulla, oli onnistunut kokeilu. Huoltajat saivat sähköpostitse linkin, jonka kautta he pystyivät seuraamaan lapsensa varhaiskasvatusarkea. Huoltajat kokivat saaneensa enemmän tietoa arjessa tapahtuvasta pedagogiikasta. Henkilöstö koki mallipohjan käytön nopeammaksi ja helpommaksi, kuin nykyisen järjestelmän käytön. Opinnäytetyöstä olisi jatkossa hyvällä perehdytyksellä hyötyä sekä se toisi toivottua nopeutta ja helppoutta pedagogisen dokumentoinnin tueksi.