Alkuprosessin laatu Tuetun työllistymisen palvelussa
Väistö, Suvi; Ojala, Erika (2015)
Väistö, Suvi
Ojala, Erika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502132208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502132208
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin, minkälaisia kokemuksia Helsingin kaupungin vammaistyön Tuetun työllistymisen palvelun asiakkailla sekä työntekijöillä on palvelun alkuprosessin laadusta.
Tuettu työllistyminen on yksi työllistämiseen tähtäävistä malleista. Helsingin kaupungin vammaistyön Tuetun työllistymisen palvelun tarkoituksena on saada kehitysvammaiset ja osatyökykyiset palkkatyöhön tavallisille työpaikoille työvalmentajan antaman kokonaisvaltaisen tuen avulla. Samalla palvelu pyrkii parantamaan asiakkaiden osallisuutta yhteiskunnassa,
elämänlaatua sekä toimeentuloa. Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää, onko palvelu laadukasta alkuprosessin aikana, onko alkuprosessi tarpeeksi selkeä sekä miten alkuprosessia voitaisiin mahdollisesti kehittää enemmän asiakkaiden ja työntekijöiden toiveita vastaaviksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelminä olivat asiakkaille pidetyt teemahaastattelut sekä työvalmentajille lähetetyt, avoimia kysymyksiä sisältäneet, sähköpostikyselyt. Tuloksista ilmeni, että vaikka palvelun alkuprosessia pidettiin pääosin laadukkaana, olisi sitä silti mahdollista parantaa. Työvalmentajien kokemukset alkuprosessin selkeydestä eivät olleet samanlaisia kuin asiakkaiden. Alkuprosessin selkeyteen asiakkaiden näkökulmasta tulisi kiinnittää huomiota. Tuetun työllistymisen palvelu pystyy halutessaan kehittämään alkuprosessiaan paremmaksi opinnäytetyöstä nousseiden kehitysehdotusten pohjalta.
Tuettu työllistyminen on yksi työllistämiseen tähtäävistä malleista. Helsingin kaupungin vammaistyön Tuetun työllistymisen palvelun tarkoituksena on saada kehitysvammaiset ja osatyökykyiset palkkatyöhön tavallisille työpaikoille työvalmentajan antaman kokonaisvaltaisen tuen avulla. Samalla palvelu pyrkii parantamaan asiakkaiden osallisuutta yhteiskunnassa,
elämänlaatua sekä toimeentuloa. Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää, onko palvelu laadukasta alkuprosessin aikana, onko alkuprosessi tarpeeksi selkeä sekä miten alkuprosessia voitaisiin mahdollisesti kehittää enemmän asiakkaiden ja työntekijöiden toiveita vastaaviksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelminä olivat asiakkaille pidetyt teemahaastattelut sekä työvalmentajille lähetetyt, avoimia kysymyksiä sisältäneet, sähköpostikyselyt. Tuloksista ilmeni, että vaikka palvelun alkuprosessia pidettiin pääosin laadukkaana, olisi sitä silti mahdollista parantaa. Työvalmentajien kokemukset alkuprosessin selkeydestä eivät olleet samanlaisia kuin asiakkaiden. Alkuprosessin selkeyteen asiakkaiden näkökulmasta tulisi kiinnittää huomiota. Tuetun työllistymisen palvelu pystyy halutessaan kehittämään alkuprosessiaan paremmaksi opinnäytetyöstä nousseiden kehitysehdotusten pohjalta.