Hur idrottsföreningar lockar nya medlemmar genom marknadsföring : fokus på innehållsmarknadsföring inom innebandyföreningar – en studie av 6 utvalda föreningar
Ojanen, Sandra (2024)
Ojanen, Sandra
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335476
Tiivistelmä
Innehållsmarknadsföring är en central del av marknadsföringsstrategier, i synnerhet när det gäller att attrahera och engagera målgrupper. Genom att erbjuda värdefullt och relevant innehåll kan föreningar fånga intresset hos barn och unga, samt få dem att delta i föreningsverksamheten. Innebandyföreningar möter ständig utmaning med att rekrytera och behålla medlemmar. Konkurrensen om barn och ungas fritid är hög och föreningar måste hitta sätt att nå potentiella medlemmar på ett effektivt sätt. Denna studie undersöker hur innebandyföreningar använder marknadsföring för att nå medlemmar och främja deltagande i verksamheten. Syftet är att identifiera vilken typ av innehåll och metoder som används, samt vilka faktorer som föreningarna anser vara mest effektiva för att locka barn och unga med i föreningar. Studien baserar sig på en kvalitativ enkät som besvarades av sex innebandyföreningar i Finland. Resultaten analyserades med hjälp av kvalitativa och kvantitativa metoder, där svaren analyserades med stöd av teoretiska ramverk om innehållsmarknadsföring och relationsmarknadsföring. Resultaten visar att visuella och lättillgängliga format, såsom bilder och textbaserade inlägg, är det vanligaste former av innehåll i föreningarnas marknadsföring. Fysiska aktiviteter som skolbesök och engagerande evenemang lyfts fram som effektiva metoder för att sänka tröskeln för deltagande. Föreningar fokuserar på marknadsföringsinnehåll som förmedlar glädje, gemenskap och sportens lekfulla sidor. Föreningarnas utmaningar som identifierades var svårigheten att effektivt nå målgruppen, brist på tid och resurser samt för vissa begränsade kunskaper i marknadsföringsverktyg. Studien visar vikten av en kombination av digital och fysisk marknadsföring för att möta konkurrensen om barn och ungas fritidsaktiviteter.