Haipro-raportointijärjestelmän hyödyntäminen osana potilasturvallisuutta : Lahden sote-keskuksen päihdepalveluiden avovastaanoton kokemuksia
Hynninen, Heidi; Motsakov, Tiina (2024)
Hynninen, Heidi
Motsakov, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335472
Tiivistelmä
Merkittävä osa terveysalalla tapahtuvista haittatapahtumista olisi estettävissä, mikäli potilasturvallisuuteen panostettaisiin enemmän. Haitta-, vaara ja epäkohtailmoitusten menettelyt kaipaavat uudistamista, jotta Sosiaali- ja terveysministeriön asiakas- ja potilasturvallisuusstrategiassa vuosille 2022–2026 asetettu tavoite siitä, että Suomi on vuonna 2026 asiakas- ja potilasturvallisuuden mallimaa, toteutuu.
Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää potilasturvallisuuden kehittämistä Lahden sote-keskuksen päihdepalveluiden avovastaanotolla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä yksikön hoitohenkilökunnan kokemuksia Haipro- raportointijärjestelmän käytettävyydestä sekä siitä saatujen tietojen käsittelystä ja käsittelytavasta työyhteisön toiminnan ja potilasturvallisuuden kehittämisen kannalta.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä, laadullisen tutkimuksen menetelmän mukaan. Aineisto kerättiin anonyymisti sähköisellä kyselylomakkeella puolistrukturoiduilla kysymyksillä. Kyselyn tulokset analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää potilasturvallisuuden kehittämistä Lahden sote-keskuksen päihdepalveluiden avovastaanotolla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä yksikön hoitohenkilökunnan kokemuksia Haipro- raportointijärjestelmän käytettävyydestä sekä siitä saatujen tietojen käsittelystä ja käsittelytavasta työyhteisön toiminnan ja potilasturvallisuuden kehittämisen kannalta.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä, laadullisen tutkimuksen menetelmän mukaan. Aineisto kerättiin anonyymisti sähköisellä kyselylomakkeella puolistrukturoiduilla kysymyksillä. Kyselyn tulokset analysoitiin sisällönanalyysin avulla.