Onnistunut opintomatka
Saari, Johanna (2015)
Saari, Johanna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502242519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502242519
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät tekevät opintomatkasta onnistuneen. Keskiössä oli opintomatka-käsitteen avaaminen sekä ymmärtäminen. Työn teoriaosa rakentui käsittelemällä opintomatkailuun liittyviä matkailumuotoja sekä Maslowin tarvehierarkiasta, jota peilattiin opintomatkaryhmän toimintaan.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Työn empiirinen osuus toteutettiin puoli-strukturoidulla teemahaastattelulla, ja haastateltavaksi valikoitui viisi kokenutta projektipäällikköä, joilla kaikilla oli kokemusta opintomatkojen järjestämisestä ja niille osallistumisesta. Haastattelut tehtiin syksyllä 2014. Tutkimus-aineisto koostui teemahaastatteluiden lisäksi Matkailusta nostetta -hankkeen materiaaleista. Kerättyä aineistoa tarkasteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tulosten perusteella opintomatkalla tarkoitetaan matkaa, jolle toimihenkilö lähtee yhdessä samasta asiasta kiin-nostuneiden ihmisten kanssa ryhmänä oppimaan jonkin uuden toimintamallin oman toiminnan kehittämiseksi sekä luomaan uusia kontakteja ja verkostoja toimijoiden kesken. Jotta opintomatka olisi onnistunut, sen täytyy saavuttaa sille annetut tavoitteet niin järjestäjän kuin osallistujankin taholta. Opintomatkan suunnittelutyöt ovat ensisijaisen tärkeässä asemassa, jotta mahdollisimman monet hankkeen kohderyhmän ydinhenkilöistä pystyisi osallistumaan matkalle. Osallistujilla täytyy olla myös oikeanlainen motivaatio opintomatkaa kohtaan, jotta se olisi menestyksekäs ja hyödyttäisi mahdollisimman paljon niin järjestäjää kuin osallistujaa.
Tutkimuksen tuloksia voivat hyödyntää uudet, mutta myös kokeneet projektipäälliköt ja hankkeita hallinnoivat organisaatiot. Tutkimus sopii myös kaikille opintomatkoista kiinnostuneille.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Työn empiirinen osuus toteutettiin puoli-strukturoidulla teemahaastattelulla, ja haastateltavaksi valikoitui viisi kokenutta projektipäällikköä, joilla kaikilla oli kokemusta opintomatkojen järjestämisestä ja niille osallistumisesta. Haastattelut tehtiin syksyllä 2014. Tutkimus-aineisto koostui teemahaastatteluiden lisäksi Matkailusta nostetta -hankkeen materiaaleista. Kerättyä aineistoa tarkasteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tulosten perusteella opintomatkalla tarkoitetaan matkaa, jolle toimihenkilö lähtee yhdessä samasta asiasta kiin-nostuneiden ihmisten kanssa ryhmänä oppimaan jonkin uuden toimintamallin oman toiminnan kehittämiseksi sekä luomaan uusia kontakteja ja verkostoja toimijoiden kesken. Jotta opintomatka olisi onnistunut, sen täytyy saavuttaa sille annetut tavoitteet niin järjestäjän kuin osallistujankin taholta. Opintomatkan suunnittelutyöt ovat ensisijaisen tärkeässä asemassa, jotta mahdollisimman monet hankkeen kohderyhmän ydinhenkilöistä pystyisi osallistumaan matkalle. Osallistujilla täytyy olla myös oikeanlainen motivaatio opintomatkaa kohtaan, jotta se olisi menestyksekäs ja hyödyttäisi mahdollisimman paljon niin järjestäjää kuin osallistujaa.
Tutkimuksen tuloksia voivat hyödyntää uudet, mutta myös kokeneet projektipäälliköt ja hankkeita hallinnoivat organisaatiot. Tutkimus sopii myös kaikille opintomatkoista kiinnostuneille.