Liikunta-alan yritykset osana palveluntuotantoa
Lähde, Liisa (2024)
Lähde, Liisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335554
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten yksityisen sektorin yritykset toimivat osana liikunta-alan palveluntuotantoa. Tavoitteena oli selvittää, kohtaavatko yrittäjät esteitä integroituessaan julkisen sektorin liikuntapalveluihin. Toimeksiantajana oli opetus- ja kulttuuriministeriö. OKM:n lisäksi opinnäytetyöstä on hyötyä haastatelluille yrityksille, joita oli yhteensä viisi.
Opinnäytetyössä on yhteensä kaksi tietoperustakappaletta sekä niiden alaluvut. Ensimmäisessä tietoperustakappaleessa opinnäytetyössä käsitellään liikuntapalveluiden rooli Suomen yhteiskunnassa. Toisessa tietoperustassa käsitellään markkinointimixin 7P-mallia. Haastattelussa kysytyt kysymykset pohjautuvat opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltyihin aiheisiin.
Menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin haastatteluja, jotka suoritettiin Teamsin välityksellä. Haastattelujen keskeisinä tuloksina oli ihmisten tiedottomuus liikuntapalveluiden olemassaolosta sekä yhteistyön vähyys julkisen ja yksityisen sektorin välillä, vaikka yhteistyömahdollisuuksia onkin paljon. Yksityisen sektorin integroituminen julkiselle sektorille on hankalaa ja asia on monisyinen. Myös ihmisten epäaktiivisuus liikunnan suhteen on kasvava ongelma Suomessa, mikä osaltaan tuo haasteita liikunta-alan eri sektoreille.
Johtopäätöksenä on, että tietoisuutta liikuntapalveluista tulee lisätä ja saada ei-aktiiviset ihmiset liikkeelle entistä paremmin. Myös eri sektorien välillä tapahtuvaa yhteistyötä olisi aiheellista lisätä. Yhteistyötä on yritetty saada aikaiseksi, mutta tällä hetkellä yhteistyötä ei oikeastaan ole. Liikuntaan kannustava markkinointiviestintä on keskiössä, jotta ihmiset saataisiin liikkumaan.
Opinnäytetyössä on yhteensä kaksi tietoperustakappaletta sekä niiden alaluvut. Ensimmäisessä tietoperustakappaleessa opinnäytetyössä käsitellään liikuntapalveluiden rooli Suomen yhteiskunnassa. Toisessa tietoperustassa käsitellään markkinointimixin 7P-mallia. Haastattelussa kysytyt kysymykset pohjautuvat opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltyihin aiheisiin.
Menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin haastatteluja, jotka suoritettiin Teamsin välityksellä. Haastattelujen keskeisinä tuloksina oli ihmisten tiedottomuus liikuntapalveluiden olemassaolosta sekä yhteistyön vähyys julkisen ja yksityisen sektorin välillä, vaikka yhteistyömahdollisuuksia onkin paljon. Yksityisen sektorin integroituminen julkiselle sektorille on hankalaa ja asia on monisyinen. Myös ihmisten epäaktiivisuus liikunnan suhteen on kasvava ongelma Suomessa, mikä osaltaan tuo haasteita liikunta-alan eri sektoreille.
Johtopäätöksenä on, että tietoisuutta liikuntapalveluista tulee lisätä ja saada ei-aktiiviset ihmiset liikkeelle entistä paremmin. Myös eri sektorien välillä tapahtuvaa yhteistyötä olisi aiheellista lisätä. Yhteistyötä on yritetty saada aikaiseksi, mutta tällä hetkellä yhteistyötä ei oikeastaan ole. Liikuntaan kannustava markkinointiviestintä on keskiössä, jotta ihmiset saataisiin liikkumaan.