Tablettitietokoneiden hyödyntäminen 3-5- vuotiailla varhaiskasvatuksen ulkotoiminnassa
Lehtinen, Sirpa; Aurelius-Sulin, Hanne (2024)
Lehtinen, Sirpa
Aurelius-Sulin, Hanne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335561
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli rohkaista ja innostaa varhaiskasvatuksen henkilöstöä perehtymään tablettitietokoneiden käyttömahdollisuuksiin ulkona tapahtuvassa pedagogisessa toiminnassa. Teimme opinnäytetyön tuotoksena 4 toimintakorttia, joissa jokaisessa on valmis pedagoginen tuokio pienryhmälle ulkona toteutettavaksi tablettitietokoneen kanssa. Tavoitteena oli toimintakorttien avulla lisätä työelämäpäiväkodissa tablettitietokoneiden käyttöä ulkona tapahtuvassa pedagogisessa toiminnassa. Toimintakortit eivät ehtineet aktiiviseen käyttöön, joten jäämme odottamaan lisääkö toimintakortit tablettitietokoneiden käyttöä.
Opinnäytetyö tehtiin portfoliomallisena. Teoriaperusta käsittää varhaiskasvatuksen, digitaalisen osaamisen varhaiskasvatuksessa, pedagogisen dokumentoinnin sekä varhaiskasvatuksen oppimisympäristöt. Opinnäytetyön tuotos oli neljä toimintakorttia. Jokaisessa kortissa on yksi pedagoginen toimintatuokio, jossa hyödynnetään eri tavoin tablettitietokonetta. Toimintakorttien toiminnat on suunniteltu käytettäväksi ympäri vuoden ulkoympäristössä. Jokaisessa kortissa on valmiiksi vaihtoehtoja, joista kasvattaja voi valita omalle ryhmälleen sopivimman. Kasvattajat, jotka osaavat käyttää tavanomaista paremmin tablettitietokonetta, voivat jatkotyöstää toimintakortin toimintaa yhdessä lapsiryhmän kanssa. Toimintakortit eivät ole vielä ehtineet aktiiviseen käyttöön työelämäpäiväkodissa. Jatkosuunnitelmana on tehdä toimintakortteja alle 3-vuotiaille sekä sisätoimintaan.
Opinnäytetyö tehtiin portfoliomallisena. Teoriaperusta käsittää varhaiskasvatuksen, digitaalisen osaamisen varhaiskasvatuksessa, pedagogisen dokumentoinnin sekä varhaiskasvatuksen oppimisympäristöt. Opinnäytetyön tuotos oli neljä toimintakorttia. Jokaisessa kortissa on yksi pedagoginen toimintatuokio, jossa hyödynnetään eri tavoin tablettitietokonetta. Toimintakorttien toiminnat on suunniteltu käytettäväksi ympäri vuoden ulkoympäristössä. Jokaisessa kortissa on valmiiksi vaihtoehtoja, joista kasvattaja voi valita omalle ryhmälleen sopivimman. Kasvattajat, jotka osaavat käyttää tavanomaista paremmin tablettitietokonetta, voivat jatkotyöstää toimintakortin toimintaa yhdessä lapsiryhmän kanssa. Toimintakortit eivät ole vielä ehtineet aktiiviseen käyttöön työelämäpäiväkodissa. Jatkosuunnitelmana on tehdä toimintakortteja alle 3-vuotiaille sekä sisätoimintaan.