Mielen hyvinvoinnin tukeminen lastensuojelun sijaishuollossa
Syrjänen, Sari (2024)
Syrjänen, Sari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335432
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tukea lastensuojelun sijaishuollossa olevien lasten ja nuorten mielen hyvinvointia sekä kehittää ammatillista osaamista tällä alueella. Työ hyödyttää sekä sijaishuollon työntekijöitä että sijoitettuja nuoria. Opinnäytetyö on tehty yksityisen lastensuojelun sijaishuollon laitokseen, jossa sijoitetut nuoret ovat päihde- ja neuropsykiatrisesti oireilevia, iältään 13-17-vuotiaita nuoria.
Kehittämistehtävänä on luoda opas itsenäistyville nuorille, joka kokoaa tietoa valtakunnallisesti saatavilla olevista mielenterveyttä tukevista palveluista. Oppaan tarkoituksena on auttaa nuoria löytämään tarvitsemiaan palveluita ja ohjautumaan niihin itsenäisesti.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu dialogisuuden ja ratkaisukeskeisyyden ympärille. Tietoperusta käsittelee nuorten kasvua ja kehitystä, mielenterveyden tukemista sekä itsenäistymisvalmennusta. Tutkimusmenetelmänä käytetään autoetnografiaa, joka mahdollistaa henkilökohtaisen kokemuksen ja laajemman kulttuurisen kontekstin yhdistämisen.
Opinnäytetyön keskeisenä tuotoksena on opas itsenäistyville nuorille. Opas tarjoaa konkreettisen välineen mielenterveyspalveluiden löytämiseen ja niihin ohjautumiseen. Työn tuloksena syntynyt opas on koettu jo tekovaiheessa hyödylliseksi ammattilaisten näkökulmasta, nuorten kanssa opasta käydään läpi sen valmistumisen jälkeen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sijaishuollossa olevien nuorten mielenterveyden tukeminen vaatii erityistä huomiota ja resursseja.
Kehittämisehdotuksena esitetään mielenterveysosaamisen vahvistamista lastensuojelun ammattilaisten keskuudessa sekä mahdollisesti oppaan käyttöä laajemmin kyseisen organisaation itsenäistymisvalmennuksessa.
Kehittämistehtävänä on luoda opas itsenäistyville nuorille, joka kokoaa tietoa valtakunnallisesti saatavilla olevista mielenterveyttä tukevista palveluista. Oppaan tarkoituksena on auttaa nuoria löytämään tarvitsemiaan palveluita ja ohjautumaan niihin itsenäisesti.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu dialogisuuden ja ratkaisukeskeisyyden ympärille. Tietoperusta käsittelee nuorten kasvua ja kehitystä, mielenterveyden tukemista sekä itsenäistymisvalmennusta. Tutkimusmenetelmänä käytetään autoetnografiaa, joka mahdollistaa henkilökohtaisen kokemuksen ja laajemman kulttuurisen kontekstin yhdistämisen.
Opinnäytetyön keskeisenä tuotoksena on opas itsenäistyville nuorille. Opas tarjoaa konkreettisen välineen mielenterveyspalveluiden löytämiseen ja niihin ohjautumiseen. Työn tuloksena syntynyt opas on koettu jo tekovaiheessa hyödylliseksi ammattilaisten näkökulmasta, nuorten kanssa opasta käydään läpi sen valmistumisen jälkeen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sijaishuollossa olevien nuorten mielenterveyden tukeminen vaatii erityistä huomiota ja resursseja.
Kehittämisehdotuksena esitetään mielenterveysosaamisen vahvistamista lastensuojelun ammattilaisten keskuudessa sekä mahdollisesti oppaan käyttöä laajemmin kyseisen organisaation itsenäistymisvalmennuksessa.