Terveydenhoitajan osaaminen kehittäminen äitiys- ja lastenneuvolatyössä Kainuussa
Tolonen, Suvi-Maria (2024)
Tolonen, Suvi-Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121435861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121435861
Tiivistelmä
Osaaminen ja osaamisen kehittäminen on merkittävä asia, jotta organisaatiot selviävät tulevaisuuden haasteista ja muutoksista. Tulevaisuutta on vaikea ennustaa, mutta tulevaisuuteen voi vaikuttaa teoilla ja valinnoilla. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Kainuun hyvinvointialueen äitiys- ja lastenneuvolatoiminta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää terveydenhoitajien osaamisen kehittämistä äitiys- ja lastenneuvolatyössä Kainuussa. Opinnäytetyön metodologiaksi valikoitui pehmeä systeemianalyysi, koska sen prosessin avulla voidaan hahmottaa useita mahdollisia vaihtoehtoja tulevaisuuden malliksi.
Metodologian mukaisesti ensimmäisessä vaiheessa kuvattiin jäsentymätön ja jäsentynyt ongelma kehittämistarpeesta. Eli mitä osaamista terveydenhoitaja tarvitsee tulevaisuudessa äitiys- ja lastenneuvolatyössä. Tämä selvitettiin kirjallisuuskatsauksen avulla. Ydinvisio selviteltiin metodologian mukaisesti kolmannessa vaiheessa terveydenhoitajien teemahaastattelujen pohjalta. Ydinvisiovaiheessa teemahaastattelujen avulla muodostettiin käsitemalleja, mitä terveydenhoitajat odottavat osaamisen kehittämistä tueksi, mitä terveydenhoitajien osaaminen on tällä hetkellä ja mitä osaamista terveydenhoitajat kokevat tarvitsevansa tulevaisuudessa. Neljännessä vaiheessa luotiin tulevaisuusmalli, miten osaamista tulisi kehittää parhaiten tulevaisuuden tarpeita ajatellen. Tämä työskentely toteutettiin padlet-työskentelyn avulla. Viidennessä vaiheessa tulevaisuusmallia verrattiin osaamisen kehittämisen nykytilaan. Näiden pohjalta tehtiin pehmeän systeemianalyysin kuudennessa vaiheessa mallinnus, jonka avulla osaamista voi kehittää. Metodologian mukaisesti viimeisessä vaiheessa on mallinnuksen käyttöönottovaihe.
Osaamisen kehittämisen mallinnuksessa huomioidaan organisaation strategia ja visio sekä tulevaisuuden osaamistarpeet. Mallinnus edistää tavoitteellista osaamisen kehittämistä. Jokainen äitiys- ja lastenneuvolatyöntekijä määrittää omat henkilökohtaiset osaamistarpeensa ja ne voidaan yhdistää yksikön yleisiin osaamisen kehittämisen tavoitteisiin. Mallinnusta voidaan käyttää osaamisen kehittämisen tukena. Mallinnuksen tueksi laadittiin lisäksi terveydenhoitajille osaamisen kehittämisen arviointilomake, jota voidaan käyttää kehityskeskustelujen tukena.
Metodologian mukaisesti ensimmäisessä vaiheessa kuvattiin jäsentymätön ja jäsentynyt ongelma kehittämistarpeesta. Eli mitä osaamista terveydenhoitaja tarvitsee tulevaisuudessa äitiys- ja lastenneuvolatyössä. Tämä selvitettiin kirjallisuuskatsauksen avulla. Ydinvisio selviteltiin metodologian mukaisesti kolmannessa vaiheessa terveydenhoitajien teemahaastattelujen pohjalta. Ydinvisiovaiheessa teemahaastattelujen avulla muodostettiin käsitemalleja, mitä terveydenhoitajat odottavat osaamisen kehittämistä tueksi, mitä terveydenhoitajien osaaminen on tällä hetkellä ja mitä osaamista terveydenhoitajat kokevat tarvitsevansa tulevaisuudessa. Neljännessä vaiheessa luotiin tulevaisuusmalli, miten osaamista tulisi kehittää parhaiten tulevaisuuden tarpeita ajatellen. Tämä työskentely toteutettiin padlet-työskentelyn avulla. Viidennessä vaiheessa tulevaisuusmallia verrattiin osaamisen kehittämisen nykytilaan. Näiden pohjalta tehtiin pehmeän systeemianalyysin kuudennessa vaiheessa mallinnus, jonka avulla osaamista voi kehittää. Metodologian mukaisesti viimeisessä vaiheessa on mallinnuksen käyttöönottovaihe.
Osaamisen kehittämisen mallinnuksessa huomioidaan organisaation strategia ja visio sekä tulevaisuuden osaamistarpeet. Mallinnus edistää tavoitteellista osaamisen kehittämistä. Jokainen äitiys- ja lastenneuvolatyöntekijä määrittää omat henkilökohtaiset osaamistarpeensa ja ne voidaan yhdistää yksikön yleisiin osaamisen kehittämisen tavoitteisiin. Mallinnusta voidaan käyttää osaamisen kehittämisen tukena. Mallinnuksen tueksi laadittiin lisäksi terveydenhoitajille osaamisen kehittämisen arviointilomake, jota voidaan käyttää kehityskeskustelujen tukena.